´´ Hankalimpia tilanteita ovat olleet aggressiiviset huoltajat ´´ : luokanopettajat kertovat haastavista tilanteista huoltajien kanssa

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia millaisia haastavia tilanteita luokanopettajat kohtaavat työssään sekä sitä, millaisia tunteiden säätelytaitoja he kyseisissä tilanteissa mielestään tarvitsevat. Tutkimus toteutettiin vuosien 2018-2019 aikana ja siihen osallistui viisi luokanopettajana työskentelevää tutkittavaa. Luokanopettajat vastasivat kahteen kysymykseen sähköpostin välityksellä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen analyysivaiheessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat ovat kohdanneet sekä lyhyt- että pitkäkestoisia haastavia tilanteita. Tilanteista muodostettiin teemat aggressiivisuus, päihteet, kriisitilanteet sekä ylihuolehtivat huoltajat. Tutkimusten tulosten mukaan luokanopettajat tarvitsevat tunteiden säätelytaidoista itsehillintää, ammatillisuutta, rauhallisuutta sekä hyviä keskustelutaitoja. Tutkimuksen tulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajat kohtaavat työssään hyvin erilaisia haastavia tilanteita ja tärkeimpiä tunteiden säätelytaitoja ovat opettajan itsehillintä sekä ammatillisuuteen sisältyvät rauhallisuus ja kuuntelutaidot.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005053053Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..

Share