Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaaksonen, Salla-Maaria
dc.contributor.authorLaitinen, Kaisa
dc.contributor.authorKoivula, Minna
dc.contributor.authorSihvonen, Tanja
dc.date.accessioned2020-04-17T08:55:49Z
dc.date.available2020-04-17T08:55:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLaaksonen, S.-M., Laitinen, K., Koivula, M., & Sihvonen, T. (2020). Puhekaverina botti : viestivä tekoäly inhimillistettynä vuorovaikutuskumppanina. <i>Lähikuva</i>, <i>33</i>(1), 63-78. <a href="https://doi.org/10.23994/lk.91435" target="_blank">https://doi.org/10.23994/lk.91435</a>
dc.identifier.otherCONVID_35220840
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68583
dc.description.abstractViestivät tekoälyt eli luonnollisella kielellä käytävään keskusteluun kykenevät algoritmit ovat yhä tyypillisempiä vuorovaikutuskumppaneita erilaisilla teknologisilla alustoilla. Yksi tyypillinen viestivän tekoälyn muoto on botti: automaattinen ohjelma, joka käyttää verkkopalvelun käyttäjätiliä tavallisen käyttäjän tavoin ja suorittaa yksinkertaisia toimintoja tai viestii. Tyypillisesti botit tavalla tai toisella pyrkivät näyttäytymään ihmiskäyttäjinä, tai ainakin niille ohjelmoidaan ja suunnitellaan ihmisenkaltaisia piirteitä. Artikkeli tarkastelee bottien roolia vuorovaikutuskumppaneina sisäisessä ja julkisessa mediatilassa kytkeytymällä tuoreeseen ihmis-koneviestinnän tutkimusalaan. Keskitymme kahteen empiiriseen tapaukseen: mediaorganisaation sisäisellä alustalla viestivään SlackBot-bottiin sekä Fazerin mainoskampanjan osana toimineeseen LoveBot Blue -bottiin, joka puuttui vihapuheeseen verkossa. Artikkelin johtopäätöksenä toteamme, että bottien inhimillistäminen on tärkeä osa niiden toimivuutta sosiaalisissa ja vuorovaikutuksellisissa tilanteissa. Boteille osoitetaan toimijuutta erityisesti niiden kanssa viestivien ihmistoimijoiden vuorovaikutuksen kautta. Tuloksemme todentavat ihmis-koneviestinnän kirjallisuudessa esitettyä tarvetta uudelleenmääritellä viestinnän, vuorovaikutuksen ja toimijuuden kysymyksiä viestivien tekoälyjen kontekstissa.fi
dc.description.abstractCommunicative artificial intelligence, or algorithms capable of communicating in natural language, are becoming increasingly typical inhabitants of technological platforms. One typical form of communicative AI is a bot: An automated program that manifests through a user account like a regular (human) user and performs simple functions or commands. Bots, in one way or another, tend to appear as human users, or at least they are programmed and designed to incorporate human features. This article explores the role of bots as interlocutors in organizational communication and on social media platforms, by building on the emerging literature of human-machine communication (HMC). We focus on two empirical cases: SlackBot, an interactive, programmable bot in operation on Slack within a media organization, and LoveBot Blue, part of Fazer’s ad campaign that was designed to battle hate speech online. In conclusion, we suggest that the anthropomorphization of bots is an important part of their functionality in social and interactive situations. Bots are endowed with agency particularly through the communication of the human actors who interact with them. Our results highlight the call presented in HMC literature that the emergence of new digital interlocutors generates a need to redefine the existing conceptualizations of communication, interaction, and agency in the context of communicative AIs.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherLähikuva-yhdistys
dc.relation.ispartofseriesLähikuva
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titlePuhekaverina botti : viestivä tekoäly inhimillistettynä vuorovaikutuskumppanina
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004172806
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange63-78
dc.relation.issn2343-399X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume33
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Lähikuva, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysosanallinen viestintä
dc.subject.ysoihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoverkkojuttelu
dc.subject.ysoantropomorfismi
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7069
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38007
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p36
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7831
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17816
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23403
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2616
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23994/lk.91435
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0