Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorÅman, Henna
dc.date.accessioned2020-04-17T05:50:03Z
dc.date.available2020-04-17T05:50:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68575
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti tietosuojaan digitaalisissa ympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millaisena tietosuoja näyttäytyy koulussa, millaisia riskejä tietosuojaan liittyy ja miten tietosuojaa voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa sekä kaksi rehtoria. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tietosuoja koetaan merkitykselliseksi, mutta käsitykset tietosuojasta ovat yksipuolisia, ja opettajat kaipaavat enemmän perehdytystä aiheeseen. Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen nähdään lisänneen tietoisuutta tietosuojasta. Keskeisimpiä tietosuojariskejä koulussa ovat opettajien riittämätön osaaminen, ilkivalta, koulukiusaaminen ja tiedonlouhinta. Tietosuojan saavuttamiseksi tutkimukseen osallistuneet luettelevat niin organisatorisia toimenpiteitä, teknisiä toimenpiteitä kuin mediakasvatustakin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien teknologiataitoihin tulisi panostaa enemmän. Tietosuojaan liittyvään perehdytykseen tulisi antaa enemmän resursseja, sillä opettajat toimivat päivittäin erilaisten oppilastietoja käsittelevien teknologioiden parissa.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherGDPR
dc.subject.otherdigitaaliset oppimisympäristöt
dc.titleKoulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004172798
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiede
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Science
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoyksityisyys
dc.subject.ysotietosuoja
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot