Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti tietosuojaan digitaalisissa ympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millaisena tietosuoja näyttäytyy koulussa, millaisia riskejä tietosuojaan liittyy ja miten tietosuojaa voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa sekä kaksi rehtoria. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tietosuoja koetaan merkitykselliseksi, mutta käsitykset tietosuojasta ovat yksipuolisia, ja opettajat kaipaavat enemmän perehdytystä aiheeseen. Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen nähdään lisänneen tietoisuutta tietosuojasta. Keskeisimpiä tietosuojariskejä koulussa ovat opettajien riittämätön osaaminen, ilkivalta, koulukiusaaminen ja tiedonlouhinta. Tietosuojan saavuttamiseksi tutkimukseen osallistuneet luettelevat niin organisatorisia toimenpiteitä, teknisiä toimenpiteitä kuin mediakasvatustakin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien teknologiataitoihin tulisi panostaa enemmän. Tietosuojaan liittyvään perehdytykseen tulisi antaa enemmän resursseja, sillä opettajat toimivat päivittäin erilaisten oppilastietoja käsittelevien teknologioiden parissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172798Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share