Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHirvensalo, Mirja
dc.contributor.authorAutio, Tiina
dc.date.accessioned2020-03-31T05:35:17Z
dc.date.available2020-03-31T05:35:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68385
dc.description.abstractElämyksiä tuotetaan lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseksi. Elämykset ovat mieleenpainuvia kokemuksia, joista yksilön on mahdollista oppia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää elämystä ilmiönä ja selvittää, miten elämykset rakentuvat erilaisissa elämysympäristöissä. Tutkimuksessa oli tavoitteena lisätä ymmärrystä elämykseen vaikuttavista tekijöistä ja näiden tekijöiden tärkeydestä elämyksen aikaansaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla marraskuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viittä elämysasiantuntijaa, jotka työssään tai vapaaehtoisena toteuttavat elämyksiä lapsille tai nuorille. Haastateltavat olivat joko suoraan tai välillisesti kasvatuksellisessa vuorovaikutuksessa lasten tai nuorten kanssa. Haastateltavat toimivat kolmella eri sektorilla, eli kunnissa, järjestöissä tai yksityisissä yrityksissä. Haastattelut kestivät keskimäärin 40 minuuttia. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä teorialähtöisellä että aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että aikaisempi teoria ja kirjallisuus elämyksen elementeistä ja kokonaisvaltaisen elämyksen hallinnan elämysosista toteutui myös tämän tutkimuksen haastateltavien elämysten rakentamisessa. Niitä olivat ohjaajan asemointi, aistihavainnot, teema, aitous, osallistujan aktiivinen rooli, yksilöllisyys ja vuorovaikutus. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että turvallisuudella ja tavoitteiden asettamisella on suuri merkitys elämystä rakennettaessa. Elämyksen onnistumisen varmistamisen kannalta olennaisina teemoina pidettiin järjestelmällistä suunnittelua, etukäteisviestintää ja reflektiota. Elämysasiantuntijat kokivat, että suunnittelulla voidaan ottaa huomioon yksilön tarpeita ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Onnistuneella etukäteisviestinnällä voidaan haastateltavien mukaan motivoida lapsia ja nuoria osallistumaan. Etukäteisviestinnän avulla tulevaa elämystä voidaan kuvata realistisesti. Reflektiolla taas voidaan vahvistaa elämystä ja käsitellä tapahtumia. Tämän tutkimuksen haastattelujen pohjalta tässä tutkimuksessa rakennettiin elämyksen rakentamisen malli. Tutkimus osoitti, että elämyksiä voidaan rakentaa, mutta elämyksen syntymistä on vaikea varmistaa, sillä elämys on hyvin subjektiivinen kokemus. Tutkimus on ajankohtainen sen vuoksi, että elämyksiä pyritään rakentamaan entistä enemmän eri ympäristöissä. Useat eri toimijat voivat hyödyntää työn tuloksia, kuten kouluttajat, palveluntuottajat ja opettajat. Tämän työn tuloksia hyödyntämällä, elämysten rakentamisen aloittaminen voi olla helpompaa tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherElämyskolmio
dc.subject.otherkokonaisvaltainen elämyksen hallinta
dc.title"Elämys on niit pienii arjen asioit, jotka me ehkä ollaan täs vuoskymmenissä unohettu" : elämyksen rakentaminen prosessina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003312599
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoelämys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot