University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yliopistokoulutuksen merkitys sosiaalityöntekijöiden toimintajärjestelmässä

Thumbnail
View/Open
878.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Junttila, Elli
Date
2020
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut analysoida toiminnan teoriaan pohjaavan Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallin ja sen pohjalta kehittämäni sosiaalityön toimintajärjestelmän avulla sitä, millaisia merkityksiä sosiaalityöntekijät antavat yliopisto-opinnoilleen suhteessa nykyiseen työhönsä ja toimintajärjestelmäänsä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaalityöntekijän yksilöhaastattelusta, jotka olen analysoinut sisällönanalyysillä nojautuen käyttämääni teoreettiseen viitekehykseen. Tarkastelin sosiaalityöntekijöiden yliopistokoulutukselleen antamia merkityksiä heidän toimintajärjestelmänsä eri osissa, joita ovat sosiaalityöntekijä itse, välineet, säännöt, yhteisö ja työnjako sekä toiminnan kohde ja tulos. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys korostui etenkin suhteessa sosiaalityöntekijään itseensä sekä käytössä oleviin välineisiin. Sosiaalityöntekijät kokivat saaneensa yliopistokoulutuksensa avulla legimiteetin sosiaalityöntekijänä toimimiseen ja koulutus näyttäytyi ennen kaikkea eräänlaisena ajattelun työvälineenä, joka antaa eväitä kriittiseen ja moninäkökulmaiseen ajatteluun. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys näyttäytyi sosiaalityöntekijöille sitä merkityksellisempänä, mitä kauemmin aikaa heidän opinnoistaan oli kulunut. Sosiaalityön yliopistokoulutuksen avulla sosiaalityöntekijät hahmottivat työhönsä liittyviä sääntöjä ja kykenivät tarvittaessa myös kyseenalaistamaan niitä, mikäli ne asettuivat heidän asiakkaidensa etua vastaan. Työnsä reunaehdoista ja vallitsevista säännöistä huolimatta sosiaalityöntekijät kokivat saavansa tehdä työtään autonomisesti. Toimintajärjestelmänsä työnjakoon ja yhteisöön liittyen sosiaalityön yliopistokoulutuksen merkitys näyttäytyi vähäisempänä, mutta siitä huolimatta koulutus antoi sosiaalityöntekijöille valmiuksia hahmottaa roolinsa viranomaisverkostoissa. Yliopisto- opintojen merkitys sosiaalityöntekijän toimintajärjestelmän kohteen eli asiakkaan suhteen näyttäytyi puolestaan sosiaalityöntekijöille kykynä ymmärtää asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisemmin sekä taitona hahmottaa asiakassuhteeseen liittyviä eri tekijöitä, kuten esimerkiksi valta-asetelmia, vuorovaikutuksen merkitystä ja eettisyyttä. Sosiaalityöntekijän toimintajärjestelmän tulokset ja yliopistokoulutuksen merkitys suhteessa niihin ei tullut tutkimuksessa merkittävästi esiin. Sosiaalityöntekijät kaipasivat yliopisto-opinnoiltaan lisää käytännönläheisyyttä sekä lainsäädännön ja psykologian opetusta. ...
Keywords
sosiaalityön yliopistokoulutus korkeakouluopetus sosiaalityö asiantuntijuus toimintajärjestelmät toiminnan teoria
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003262553

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalityön eettisesti haastavat tilanteet sosiaalityöntekijöiden omissa kokemuksissa 

    Mahlanen, Kaisa (2008)
    Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella suomalaisten sosiaalityöntekijöiden kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan eettisesti haastavista tai problemaattisista tilanteista. Tutkimuskysymyksiä ovat se, mitä eettistä harkintaa ...
  • Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö 

    Saarinen, Saini (2021)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ...
  • Lastentarhanopettaja toimintansa perusteita jäsentämässä : reflektio toiminnan perusteiden jäsentämisen välineenä 

    Hakulinen, Riitta (2000)
  • Heteronormatiivisuus tasavertaisen palvelukokemuksen esteenä : sosiaalityöntekijöiden affekteista ei-heteroseksuaalisesti suuntautuneiden palvelunkäyttäjien kokemuksiksi 

    Jansson, Heidi (2019)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia sosiaalityöntekijöiden affekteja ei-heteroseksuaalisten palvelunkäyttäjien ja sosiaalityöntekijöiden välisissä vuorovaikutustilanteissa on tulkittavissa. Lisäksi ...
  • "Ei tätä työtä pitäis tehä yksin" : yksintyöskentelevien sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kollegiaalisen tuen puuttumisesta 

    Karasti, Susanna (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan yksintyöskentelevien sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kollegiaalisen tuen puuttumisesta. Sosiaalipäivystys on vastuussa välttämättömästä ja kiireellisestä avun ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre