Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorLahti, Juuli
dc.date.accessioned2020-03-20T05:51:39Z
dc.date.available2020-03-20T05:51:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68251
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon opetteluun. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä lasten kokemuksia keskittyen muun muassa motivaatioon, lukuintoon sekä yleisiin lukuboksiin liittyviin asioihin. Tutkimukseen osallistui kolme Jyväskylän kaupungin esiopetusryhmää, joissa toteutettiin lapsille (n=40) kysely hymynaamalomaketta apuna käyttäen. Aineiston analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimustulosten mukaan lukuboksitoiminta koettiin yleisesti mieluisaksi toiminnaksi ja lasten kokemukset olivat hyvinkin positiivisia. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että lapset keskimäärin pitivät lukuboksitoiminnasta. Sukupuolten välillä löydettiin ainoastaan pieni ero suhteessa lukuboksitoimintaan. Lukubokseja vertaillessa, eniten eroja löytyi Luku-Temposta suhteessa Luku-Iloon ja Luku-Tietoon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsille erilaiset toimintatavat lisäävät lasten innostusta sekä motivaatiota lukuboksitoimintaa kohtaan. Tutkimuksen tavoite täyttyi, kun saatiin tietoa siitä muun muassa, miten lapset kokevat lukuboksitoiminnan. Tutkimustiedon avulla voidaan soveltaa tietoa, miten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa voidaan toteuttaa erilaisia lukemisen tapoja sekä toimintamuotoja.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukuboksitoiminta
dc.subject.otheritsemääräämisteorian motivaatiokäsitys
dc.subject.otherlukuvalmiudet
dc.subject.otherlukuinto
dc.titleLukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003202475
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysolukeminen (toiminta)
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot