Arvonmuodostus yliopiston vertaistukea tarjoavassa yrityksen sosiaalisessa mediassa
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista arvoa vertaistuki voi tuoda yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Yrityksen sosiaalisen median alusta tarjoaa useita ominaisuuksia, joita voitaisiin käyttää hyötyjen saavuttamiseen myös yliopistoympäristössä, kuten uusia tapoja kommunikoida, jakaa tietoa ja mahdollistaa laajempi verkostoituminen. Arvonluontiprosessin todettiin olevan vahvasti sosiaalista, sillä käyttäjien luoma sisältö vaikuttaa yrityksen sosiaalisen median hyödyllisyyteen. Näin myös todettiin arvoluonti yhteisluonnilliseksi, jolloin alustalla voidaan ainoastaan tarjota arvoehdotuksia, jotka sen käyttäjät joko hyväksyvät tai jättävät hyväksymättä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja empiirisenä tutkimuksena. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismi, jonka toimintaa pystyttiin empiirisessä tutkimuksessa tutkimaan laddering-haastatteluiden avulla. Haastateltavina toimivan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmätieteen pääaineopiskelijat. Haastatteluiden analysoinnissa selvisi, että opiskelijat toivovat löytävänsä yrityksen sosiaalisesta mediasta vastauksen pohdittuun kysymykseen tai ongelmaan, tunnetta vertaistuesta, apua opinnoissa etenemiseen, tehokkuutta ja helppoutta opiskeluun, ystävyyssuhteita sekä muita sosiaalisia kontakteja sekä oikeaksi varmistettua tietoa. Tutkimuksen perusteella vertaistukea voidaan toteuttaa yliopistomaailmassa verkon välityksellä yrityksen sosiaalisen median alustalla samoin kuin kasvotusten, ja käyttötarkoitukset ovat melko yhtenevät muissa organisaatioissa toimivien yrityksen sosiaalisen median alustojen kanssa. Vertaistuella todettiin myös olevan laajempi merkitys koko yrityksen sosiaalisen median arvonluontimekanismin toiminnassa, kuin ainoastaan sen hyötyjen näkyminen käyttäjien arvoissa. Tämän pohjalta luotiin lopuksi malli, joka kuvaa vertaistuen kokonaisvaltaista vaikutusta arvonluontiin yliopiston tarjoamassa yrityksen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksien pohjalta nousi jatkotutkimusaiheita, kuten yrityksen sosiaalisen median alustan toiminnan testaaminen käytännössä tai tutkimuksen toteuttaminen toisessa tiedekunnassa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003182451Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish