Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia

Abstract
Joulukuussa 2017 julkaistiin kansainvälisen lasten lukutaitotutkimuksen (PIRLS) tulokset (ks. Leino ym. 2017). PIRLS-tutkimuksessa tarkastellaan 4.-luokkalaisten oppilaiden lukutaitoa ja lukemista monin eri tavoin. Keväällä 2016 hieman alle 5 000 oppilasta osallistui lukutaidon kokeeseen, jossa oppilaat vastasivat kaunokirjallisiin ja tietoteksteihin pohjautuviin tehtäviin. Lisäksi oppilaat täyttivät kyselyn, jonka avulla kerättiin tietoja oppilaiden asenteista, erilaisten tekstien lukemisesta ja oppilaan kotitaustasta. Tämän lisäksi tutkimuksessa oli lasten vanhemmille, opettajille ja koulujen rehtoreille omat kyselynsä, joiden avulla saatiin tietoa oppimisen ympäristöistä sekä resursseista kotona ja koulussa.
Main Author
Format
Articles Magazine article
Published
2018
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
FinRA ry
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko%201%202018%20www.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003112359Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
0780-0940
Language
Finnish
Published in
Kielikukko
Citation
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© 2018 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA

Share