Show simple item record

dc.contributor.authorVirtanen, Anne
dc.contributor.authorMäkinen, Tommi
dc.contributor.authorKlemola, Ulla
dc.contributor.authorLauritsalo, Kirsti
dc.contributor.authorTynjälä, Päivi
dc.contributor.editorTarnanen, Mirja
dc.contributor.editorKostiainen, Emma
dc.date.accessioned2020-03-04T12:20:04Z
dc.date.available2020-03-04T12:20:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVirtanen, A., Mäkinen, T., Klemola, U., Lauritsalo, K., & Tynjälä, P. (2020). Arviointi ja palaute oppimista tukemassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), <i>Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista</i>. Jyväskylän yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1</a>
dc.identifier.otherCONVID_34906756
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68064
dc.description.abstractPerusopetuksen opetussuunnitelma korostaa arviointia edeltäjäänsä enemmän. Samoin se korostaa oppimisen yhteisöllistä luonnetta. Oppimisen arviointia on siten osattava kehittää ja toteuttaa uudenlaisissa, yhteisöllistä oppimista korostavissa oppimisympäristöissä ja ilmiölähtöisessä opetuksessa. Tässä artikkelissa kuvataan ensin ajankohtaisen tutkimuskirjallisuuden avulla nykytietämystä arvioinnista ja palautteesta. Tämän jälkeen arviointi- ja palautemuotoja tarkastellaan yhteisöllisiä toimintamuotoja ja ilmiöitä korostavassa laajassa opintokokonaisuudessa ja osoitetaan niiden rooli opiskelijoiden oppimiselle. Lomakeaineistoon (N=48, n=29) ja haastatteluihin (n=8) perustuvien analyysien mukaan opintokokonaisuudessa käytettiin monipuolisesti erilaisia arviointi- ja palautemuotoja, ja ne myös näyttivät merkittävästi tukevan opiskelijoiden oppimista. Tärkeimmäksi arviointi- ja palautemuodoksi osoittautui kuitenkin opettajalta saatu arviointi ja palaute, mikä kannattaa huomioida myös ilmiölähtöisen opiskelun ja arviointikäytänteiden kehittämisessä.fi
dc.format.extent256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofIlmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
dc.rightsIn Copyright
dc.titleArviointi ja palaute oppimista tukemassa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003042285
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineLiikuntakasvatusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiainePhysical Educationen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-39-7792-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/41/523/2017
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1236
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright