Alakulttuurin tuho ja uuden synty eli kuinka historia synnytettiin uudelleen
Abstract
Useimmilla oppiaineilla on pitkät historialliset juuret, jotka ilmenevät sen alakulttuurissa ja saavat oppiaineen edustajat pitämään monia asioita kulttuurissa itsestäänselvyyksinä. Siksi niiden uudistaminen on vaikeaa. Tässä artikkelissa tarkastellaan historian oppiainetta suhteessa sen alakulttuuriin ja uudistamiseen, jonka kärkinä ovat tutkiva oppiminen ja ilmiölähtöisyys. Tarkastelussa on historian aineenopettajakoulutus, jonka uudistamisella on pyritty rakentamaan uutta kulttuuria, jonka kulmakivinä ovat tutkivan oppimisen ja ilmiölähtöisyyden lisäksi historian luonteen opiskelu. Tutkimusaineisto on kerätty historian aineenopettajakoulutuksessa olleilta opiskelijoilta (n = 25) heidän opettajaopintojensa lopussa. Tulosten mukaan historian aineenopettajaopiskelijoiden näkemykset historian opetuksen uudistavasta kulttuurista ovat erittäin heterogeeniset. Tulokset herättävät kysymyksen opettajankoulutuksen vastuusta ja siitä, kuinka valmistuvien opettajien pedagogisen ajattelun erilaisuudesta seuraa hyvin erilaista opetusta luokkahuoneessa.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2020
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Jyväskylän yliopisto
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003042284Use this for linking
Parent publication ISBN
978-951-39-7792-4
Review status
Peer reviewed
Language
Finnish
Is part of publication
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Citation
- Rautiainen, M., & Veijola, A. (2020). Alakulttuurin tuho ja uuden synty eli kuinka historia synnytettiin uudelleen. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 181-196). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
Funder(s)
Ministry of Education and Culture
Funding program(s)
Others
Muut
Copyright© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020