Show simple item record

dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.contributor.editorTarnanen, Mirja
dc.contributor.editorKostiainen, Emma
dc.date.accessioned2020-03-04T11:32:51Z
dc.date.available2020-03-04T11:32:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRautiainen, M., & Veijola, A. (2020). Alakulttuurin tuho ja uuden synty eli kuinka historia synnytettiin uudelleen. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), <i>Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista</i> (pp. 181-196). Jyväskylän yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256" target="_blank">http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256</a>
dc.identifier.otherCONVID_34905101
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68063
dc.description.abstractUseimmilla oppiaineilla on pitkät historialliset juuret, jotka ilmenevät sen alakulttuurissa ja saavat oppiaineen edustajat pitämään monia asioita kulttuurissa itsestäänselvyyksinä. Siksi niiden uudistaminen on vaikeaa. Tässä artikkelissa tarkastellaan historian oppiainetta suhteessa sen alakulttuuriin ja uudistamiseen, jonka kärkinä ovat tutkiva oppiminen ja ilmiölähtöisyys. Tarkastelussa on historian aineenopettajakoulutus, jonka uudistamisella on pyritty rakentamaan uutta kulttuuria, jonka kulmakivinä ovat tutkivan oppimisen ja ilmiölähtöisyyden lisäksi historian luonteen opiskelu. Tutkimusaineisto on kerätty historian aineenopettajakoulutuksessa olleilta opiskelijoilta (n = 25) heidän opettajaopintojensa lopussa. Tulosten mukaan historian aineenopettajaopiskelijoiden näkemykset historian opetuksen uudistavasta kulttuurista ovat erittäin heterogeeniset. Tulokset herättävät kysymyksen opettajankoulutuksen vastuusta ja siitä, kuinka valmistuvien opettajien pedagogisen ajattelun erilaisuudesta seuraa hyvin erilaista opetusta luokkahuoneessa.fi
dc.format.extent256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofIlmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
dc.rightsIn Copyright
dc.titleAlakulttuurin tuho ja uuden synty eli kuinka historia synnytettiin uudelleen
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003042284
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.contributor.oppiaineHistoria ja yhteiskuntatietofi
dc.contributor.oppiaineHistory and Social Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-39-7792-4
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange181-196
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/41/523/2017
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18173
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundingprogramOthersen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright