Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen

Abstract
Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä yrityksen liikevaihtoa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten käyttöliittymäsuunnittelulla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Verkkokauppa rajataan kuluttajille suunnattuihin verkkokauppoihin (B2C). Tutkimuksessa käsitellään käyttöliittymäsuunnittelun yleisiä periaatteita ja sen hyötyjä. Käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita huomattiin olevan muun muassa johdonmukaisuus, tehokkuus, minimalistinen muotoilu ja joustavuus. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kuluttajan ostopäätöksen etenemistä ostopäätösprosessin avulla. Ostopäätösprosessin vaiheita havaittiin olevan tarpeen tai ongelman tunnistaminen, informaation etsintä, vaihtoehtojen arviointi, ostopäätös ja ostoksen jälkeinen käyttäytyminen. Verkkokaupassa ostopäätösprosessissa todettiin myös olevan kuudes vaihe, verkkomaksutapahtuma. Lopuksi, tutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymäsuunnittelun tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Tarkastelun lähdekirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että käyttöliittymäsuunnittelussa on viisi tekijää, joilla on suuri vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Näitä tekijöitä ovat luottamus ja turvallisuus, navigointi ja helppokäyttöisyys, visuaalisuus, informaatio, sekä käyttöliittymän laatu ja asiakastyytyväisyys.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003042269Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..

Share