Show simple item record

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorAalto, Ilja
dc.contributor.authorTourunen, Aapeli
dc.date.accessioned2020-02-28T06:21:35Z
dc.date.available2020-02-28T06:21:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67993
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin nopeasti kasvaneita ICT-alan yrityksiä. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen vaikutus viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla tekijöillä on ollut yrityksen kasvulle. Lisäksi selvitettiin, millaisena haastatellut toimitusjohtajat näkevät viestinnän merkityksen kasvulle. Viestinnällä sekä viestintäsidonnaisilla kasvutekijöillä havaittiin olevan selvä vaikutus yritysten kasvuun, mutta kaikista analysoiduista kasvutekijöistä hyvä viestintä jäi tärkeydessään puolivälin tienoille. Havaittiin myös, että vaikka toimitusjohtajat kokevat viestinnän tärkeänä tekijänä kasvussa, sitä ei koettu toiminnoksi, jota tulisi katsoa strategisesti tai johon tulisi investoida. Viestintä koettiin myös vaikeaksi mutta yrityksen kasvaessa entistä tärkeämmäksi. Kasvun tutkimuksessa on käytetty lukuisia eri mittareita ja menetelmiä. Yksiselitteistä kasvun määritelmää ei yrityksistä huolimatta ole saatu kehitettyä (Davidsson et al. 2005, 5; Muhos 2011, 76). Tästä johtuen tässä tutkimuksessa kasvua tarkastellaan useiden mittareiden avulla. Viestintään osana liiketoimintaa perehdytään Zerfass & Viertmannin (2017) mallin pohjalta, jossa tunnistetaan neljä osa-aluetta, joilla viestinnällä tuotetaan arvoa organisaatiolle. Organisaation elinkaarimalleja puolestaan kuvataan Millerin ja Friesenin (1984) mallin avulla, jonka mukaan organisaatioiden elinkaari voidaan jakaa syntymään, kasvuun, kypsyyteen, elpymiseen ja lamaantumiseen. Tässä tutkimuksessa keskitytään kasvun vaiheessa tapahtuviin muutoksiin. Tutkielma toimii hyvänä alustana aiheen jatkotutkimukselle. Syvempi jatkotutkimus on kuitenkin tarpeen, erityisesti mikäli halutaan selvittää viestinnän vaikutusta jo myöhemmissä elinkaarivaiheissa oleville yrityksille.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.subject.otherorganisaation elinkaari
dc.titleViestinnän vaikutus yrityksen kasvuun
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002282220
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokasvu
dc.subject.ysokasvutekijät


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record