Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa : päättäjien käsityksiä

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämälle ja sitä, miten osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys näkyvät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimus oli laadullinen haastattelututkimus ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimukseen osallistui 11 päättäjää, jotka Suomessa vaikuttavat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja luovat sen suuntaviivoja. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus osoitti, että päättäjät kokivat toisen asteen ammatillisella koulutuksella olevan keskeinen merkitys työelämän ja yksilön ammatillisen osaamisen varmistamiseksi, ja yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi. Päättäjien käsityksen mukaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja asiakasymmärrystä tulisi lisätä, ja kehittää palveluprosesseja. Päättäjät kokivat jatko-opintomahdollisuuksien ja -väylien kehittämisen sekä opettajien roolin tärkeäksi, ja henkilökohtaistamisen osana osaamisperusteisuutta jopa kriittiseksi. Elinkeinoelämän edustajat toivoivat muutoksia rahoitusmalleihin. Tutkimuksen perusteella toisen asteen ammatillinen koulutus näyttäytyy merkittävänä työelämälähtöisenä toimijana yhteiskunnallisesti, ja koulutus- ja elinkeinopoliittisesti, sekä yksilötasolla jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen mahdollistajana. Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys vahvistavat ammatillisen koulutuksen merkitystä ja tuovat koulutusta käytäntöön. Toisen asteen ammatillinen koulutus, työelämä ja yksilö kulkevat vahvasti käsi kädessä oikeanlaisen osaamisen varmistamiseksi yhteiskunnassamme.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002252168Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share