Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
Abstract
Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, mutta myös sen suhteen, tarvitsisiko sitä opettaa ylipäätään. Globalisoituvassa maailmassa, jossa englanti on usein kansainvälisessä kanssakäymisessä käytetty yleiskieli, nopean ja tehokkaan kommunikoinnin merkitys korostuu, kun taas kielioppiin monesti liitetty mielikuva pikkuseikkojen hiomisesta voi tuntua jopa täysin turhalta. Pienetkin erot esimerkiksi sanavalinnoissa, -muodoissa ja rakenteissa voivat kuitenkin vaikuttaa oleellisesti siihen, miten viesti välittyy toiselle tai millainen esimerkiksi sen sävy on, ja siten kielioppi ja hyvä kommunikaatio voidaan nähdä toisistaan erottamattomina asioina. Tämä materiaalipaketti pyrkiikin yhdistämään kommunikatiivisuuden – eli kommunikaatioon ja tosielämän konteksteihin pohjautuvan mallin – kieliopin opetuksen kanssa ja näyttämään keinoja opettaa kielioppia aidon keskustelun ja viestintätarpeen kautta. Tavoitteena on tarjota erilainen lähestymistapa kielioppiin kokonaisuutena ja tarkastella sitä sääntöluettelon sijaan kielellisenä taitona, jota voi harjaannuttaa ja kehittää kohdekieltä käyttämällä. Näkemykseni mukaan tällainen lähestymistapa avaa myös oppilaille paremmin sekä kieliopin vaikutusta viestintään ja kanssakäymiseen että sen tarkastelun ja opiskelun hyötyjä yleisesti. Samalla tämä paketti tuo lisäsisältöä kommunikatiiviseen opetusmateriaalivalikoimaan, joka on tutkimuksessa tehtyjen havaintojen perusteella vielä niukka Suomessa.
Tämä materiaalipaketti on kehitetty lisätyökaluksi lukion toiselle pakolliselle englannin kurssille ENA2: Ihminen verkostoissa, mutta sen tehtävämallit ja perusideat ovat helposti sovellettavissa muillekin kursseille, ryhmille, tasoille tai jopa kielille sopiviksi. Materiaali on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tehtävät kumpuavat itse kielioppisäännöistä ja jälkimmäisessä puolestaan kurssiin kuuluvista teemoista. Kummassakin osiossa on neljä eri aihepiiriä ja jokaisesta aihepiiristä on kolme erilaista tehtävää: nopea kommunikatiivinen aktiviteetti, hieman vaativampi kommunikatiivinen tehtävä ja viimeisenä kommunikatiivinen projekti. Tämä rakenne mahdollistaa sen, että opettaja voi helposti löytää kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tehtävän sekä toivotun aihepiirin että tehtävän pituuden suhteen. Tavoitteena on ollut luoda kätevänä työkaluna toimiva kokonaisuus opettajalle, joka tahtoo lisätä kommunikatiivisia harjoituksia kieliopin opetukseensa, tai joka muutoin kaipaa lisäresursseja käyttöönsä hektisessä ja alati muuttuvassa koulumaailmassa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002202133Käytä tätä linkitykseen.
Language
English