Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorKajasviita, Hanne
dc.date.accessioned2020-02-14T06:42:12Z
dc.date.available2020-02-14T06:42:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67834
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren fyysiseen aktiivisuuteen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkimuksessa tarkasteltiin koetun fyysisen pätevyyden yhteyttä kokonaisliikunta-aktiivisuuteen ja liikunnan harrastamiseen. Lisäksi tarkasteltiin vanhemmilta saadun emotionaalisen tuen yhteyttä koettuun fyysiseen pätevyyteen, kokonaisliikunta-aktiivisuuteen sekä liikunnan harrastamiseen. Fyysinen pätevyys tarkoittaa arviota motorisista taidoista sekä kunnosta. Fyysinen pätevyys on positiivisesti yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen. Aineistona käytettiin suomalaista WHO-Koululaistutkimuksen puhdistettua aineistoa vuodelta 2010 (n = 6723). WHO-Koululaistutkimuksen tarkoituksena on kerätä kansainvälisesti vertailukelpoista tietoa nuorten terveyskäyttäytymisestä neljän vuoden välein. Kyselyyn vastasivat viides-, seitsemäs- sekä yhdeksäsluokkalaiset anonyymisti opettajan valvonnassa koulupäivän aikana. Analyysi menetelminä käytettiin Spearmanin korrelaatio kerrointa, Kruskall-Wallis testiä, ristiintaulukointia sekä ManWhitney U-testiä. Koettu fyysinen pätevyys oli yhteydessä kokonaisliikunta-aktiivisuuteen (r = .363, p<.001) sekä liikunnan harrastamiseen ( r =.428 p < .001). Yhteys vahvistui iän myötä, mutta harvemmat pitivät koettua fyysistä pätevyyttä erittäin hyvänä tai hyvänä. Äidin emotionaalinen tuki oli yhteydessä tyttöjen (r = .125, p <. 001) ja poikien (r =.047, p = .037) koettuun fyysisen pätevyyden tunteeseen, tyttöjen kokonaisliikunta-aktiivisuuteen (r = .055, p = .011) sekä tyttöjen liikunnan harrastamiseen (r = .076 p <. 001). Isän emotionaalinen tuki oli yhteydessä tyttöjen (r = .184, p < .001) ja poikien (r =.064, p = .005) koettuun fyysiseen pätevyyteen, tyttöjen kokonaisliikunta-aktiivisuuteen (r = .082, p < .001), sekä tyttöjen (r = .106, p < .001) ja 7.luokkalaisten poikien (r =.064, p = .006) liikunnan harrastamiseen. Vähän tai ei lainkaan emotionaalista tukea kokevien nuorten määrät olivat erittäin pieniä. Vanhempien emotionaalisella tuella oli yhteyttä nuorten koettuun fyysiseen pätevyyteen, mutta ei juurikaan kokonaisliikunta-aktiivisuuteen. Etenkin isän tuki oli vahvasti yhteydessä tyttöjen koettuun fyysiseen pätevyyteen ja kokonaisliikunta-aktiivisuuteen. Vaikka äidin tuella ei olut yhtä vahvaa yhteyttä kuin isän tuella, tukea saaneet nuoret kokivat fyysisen pätevyytensä paremmaksi ja harrastivat enemmän liikuntaa. Vanhempien tuella oli huomattavasti pienempi yhteys poikien koettuun fyysiseen pätevyyteen ja liikunnan harrastamiseen. Nuorten terveyden edistämisen näkökulmasta on tärkeää ymmärtää millaisia yhteyksiä ja merkityksiä vanhempien emotonaalisen tuella on nuoren fyysisen pätevyyden kokemukseen.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find determinants of adolescents' physical activity. The focus was on finding the relationship between physical competence, moderate to vigorous physical activity (MVPA), and sports. Another focus was on the relationship between parents' emotional support and physical competence, MVPA, and sports. The Finnish cleaned data of the Health Behavior of School-aged Children (HBSC) study from 2010 was used in this study (n = 6723). HBSC is a multinational study of adolescent’s health behavior. Data is collected every four-year. Spearman correlation, Kruskall-Wallis test, crosstabulation, and ManWhitney U-test were used to analyze data. Physical competence associated statistically with MVPA (r = .363, p<.001) and sports ( r =.428 p < .001). The association got stronger from 5th to 9th grade, but at the same time estimate from physical competence got weaker. Mother’s emotional support associated significantly with girls’ (r = .125, p <. 001) and boys’ (r =.047, p = .037) physical competence, girls’ MVPA (r = .055, p = .011) and girls’ sports (r = .076 p <. 001). Father’s emotional support associated significantly with girls’ (r = .184, p < .001) and boys’ (r =.064, p = .005), physical competence, girls MVPA (r = .082, p < .001), and girls (r = .106, p < .001) and seventh grade boys’ (r =.064, p = .006) sports. There were very little adolescents who reported a little or not at all emotional support. Parents' emotional support had a strong statistical association with physical competence but the relationship was weaker to MVPA. Especially father’s emotional support to girls' physical competence and sports was strong. The adolescents who felt that they got support from their parents had better physical competence and did more sports. Parents' support was significantly smaller for boys than girls. From the viewpoint of health promotion is important to understand better the relationship and meaning of the parents' emotional support for adolescent’s physical competence.en
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherfyysinen pätevyys
dc.subject.otherkokonaisliikunta-aktiivisuus
dc.subject.othernuoriso
dc.titleVanhempien emotionaalisen tuen yhteys nuorten fyysiseen pätevyyteen ja fyysiseen aktiivisuuteen, WHO-Koululaistutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002142073
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot