Show simple item record

dc.contributor.authorPellinen, Krista-Marianne
dc.date.accessioned2020-02-06T09:49:53Z
dc.date.available2020-02-06T09:49:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67760
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista ja syistä sekä ääneen lukemisen hyödyistä niin lapsille kuin aikuisille. Lapsille ääneen lukemisesta on tehty tutkimuksia erilaisista näkökulmista erilaisilla kohderyhmillä, esimerkiksi Marja Nurmilaakso (2006) sekä Simone C. Ehmig (2018) ovat tutkineet paljon lasten alkavaa lukutaitoa ja kielellistä kehitystä. Varhaiskasvattajien näkökulmaa tähän ilmiöön on tutkittu vähän ja tällä tutkimuksella pyritään vastaamaan tähän tutkimukselliseen aukkoon. Varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisen tavoista, syistä ja sen hyödyistä tutkittiin käyttämällä sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä viidessä eri osiossa. Kysely jaettiin Facebookin ”Varhaiskasvattajien materiaalipankki” – ryhmässä ja siihen vastasi sata (N=100) varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin: aineistoa pelkistettiin ja siitä etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla aineisto luokiteltiin. Tutkimuksessa ilmeni, että vain osa lapsista kuulee kertomuksia päivittäin. Tulos on samansuuntainen juuri julkaistun Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimuksen kanssa (Repo ym. 2019, 159, 164). Tutkimuksessa selvisi myös, että aikuiset ja lapset tekevät aloitteet lukemisesta tasapuolisesti ja luetusta yleensä keskustellaan yhdessä. Ääneen lukiessaan varhaiskasvattajat pyrkivät tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Varhaiskasvattaja näkevät lapsille ääneen lukemisen hyödyttävän sekä lapsia että heitä itseään.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.subject.otherääneen lukeminen
dc.subject.otherkertomukset
dc.title"Koska lukeminen kannattaa aina." : varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsille ääneen lukemisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002062006
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokertomukset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen (toiminta)
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokielellinen kehitys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record