Culture matters : exploring pedagogical approaches to outdoor environments in London and Helsinki

Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkoympäristöissä tapahtuvaa varhaiskasvatuksen opettajien lapsille järjestämää pedagogista toimintaa Helsingissä ja Lontoossa. Samalla selvitetään opettajien ajatuksia ja työkäytäntöjä liittyen ulkoympäristöjen hyödyntämiseen ja pohditaan kulttuurin merkitystä näihin opettajien ajatuksiin koskien ulkoympäristöjen käyttömahdollisuuksia. Yhteiskunnan toimintaperiaatteet, opettajan tehtävänkuva ja käytännöntyön tarkastelu loivat puitteet holistiselle lähestymistavalle opettajana havainnoidessani näiden kahden kaupungin ulkona tapahtuvan toiminnan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimukseni keskittyy erityisesti rakennetun ympäristön ja luonnonympäristön tarkasteluun. Laadullinen kulttuurien välinen tutkimukseni on toteutettu etnografisia lähtökohtia noudattaen vuosien 2018–2019 aikana. Aineistonkeruumenetelminä toimivat kysely, haastattelu sekä havainnointijaksot osassa päiväkodeista. Kaikkiaan kuusi päiväkotia osallistuivat kyselyyn sekä haastatteluun. Havainnointia toteutettiin kahdessa päiväkodissa Lontoossa ja yhdessä päiväkodissa Helsingissä, yhteensä kahden vuoden ajan. Aineisto analysoitiin temaattista analyysia hyödyntäen. Tutkimuksessani kulttuuriset ympäristöt erosivat toisistaan ulkona järjestettävän pedagogiikan suhteen, sillä Lontoossa opettajat hyödynsivät lasten kanssa kaupunkiympäristöjä. Helsingissä opettajat taas suosivat luonnonympäristöjä. Kuitenkaan kumpaakaan näistä ympäristöistä ei tulisi suosia ylitse toisen vaan tiedostaa edut, joita molemmilla ympäristöillä on tarjota lapselle. Tässä tutkimuksessa tärkeänä pedagogisena lähestymistapana ilmeni lasten osallistumisen mahdollistaminen ulkona tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Yhdessä tekeminen tarjoaa opettajille ja lapsille mahdollisuuksia luoda merkityksellisiä oppimiskokemuksia ulkopedagogiikkaa hyödyntäen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share