dc.contributor.author | Kokkonen, Lotta | |
dc.contributor.author | Pöyhönen, Sari | |
dc.contributor.author | Reiman, Nina | |
dc.contributor.author | Lehtonen, Tuija | |
dc.contributor.editor | Kazi, Villiina | |
dc.contributor.editor | Alitolppa-Niitamo, Anne | |
dc.contributor.editor | Kaihovaara, Antti | |
dc.date.accessioned | 2020-01-30T10:30:52Z | |
dc.date.available | 2020-01-30T10:30:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Kokkonen, L., Pöyhönen, S., Reiman, N., & Lehtonen, T. (2019). Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta.. In V. Kazi, A. Alitolppa-Niitamo, & A. Kaihovaara (Eds.), <i>Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta</i>. Työ- ja elinkeinoministeriö. TEM oppaat ja muut julkaisut, 2019:10. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_34459974 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67610 | |
dc.description.abstract | Uuden kielen oppimista pidetään maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta keskeisenä tekijänä. Tässä tutkimuksessa kielenoppiminen nähdään sosiaalisena ja dynaamisena toimintana, joka on kiinnittynyt arjen käytänteisiin ja jossa muiden ihmisten, esimerkiksi toisten oppijoiden, rooli on merkityksellinen. Kieli on siis paitsi kohde myös väline, jonka avulla neuvotellaan jäsenyydestä erilaisissa yhteisöissä ja luodaan kuulumisen tai kuulumattomuuden tunnetta.
Tässä artikkelissa tarkastellaan korkeasti koulutettujen sosiaalista kielenoppimista uudentyyppisessä kotoutumiskoulutuksen mallissa, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuosina 2017-2019. Koulutuksen toimintaperiaatteena on ollut yhteisöllinen oppiminen ja sen tukeminen: tavoitteena on kielellisten ja sisällöllisten taitojen lisäksi kehittää opiskelijoiden valmiuksia ja tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden ja verkostojen luomiseen. Tutkimusaineistomme koostuu koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden haastatteluista.
Tulokset osoittavat, että sekä sitovat että yhdistävät vuorovaikutussuhteet ovat kielenoppimisen ja kiinnittymisen näkökulmasta relevantteja. Koulutuksessa tuettavat sosiaaliset verkostot toimivat akateemisen jäsenyyden vahvistajina, kehittävät opiskelijoiden kielitaitoa ja auttavat heitä näkemään itsensä erilaisten yhteisöjen jäseninä. | fi |
dc.format.extent | 272 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Työ- ja elinkeinoministeriö | |
dc.relation.ispartof | Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta | |
dc.relation.ispartofseries | TEM oppaat ja muut julkaisut | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta. | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202001301879 | |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kielet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Languages | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-327-487-7 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 2342-7914 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Työ- ja elinkeinoministeriö, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | OKM/4/529/2019 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | sosiaaliset verkostot | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kotoutuminen (maahanmuuttajat) | |
dc.subject.yso | kotouttaminen (maahanmuuttajat) | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6165 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p408 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24074 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17342 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | D2 | |