Show simple item record

dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorKallio, Manne
dc.contributor.editorKrzywacki, Heidi
dc.contributor.editorPoulter, Saila
dc.date.accessioned2020-01-30T10:08:23Z
dc.date.available2020-01-30T10:08:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationVeijola, A., & Rautiainen, M. (2019). ”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), <i>Arvot ja arviointi</i> (pp. 165-185). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. <a href="http://hdl.handle.net/10138/308813" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/308813</a>
dc.identifier.otherCONVID_34409275
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67609
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan lukiolaisten historiallista päättelyä tutkivan historian oppimisen viikolla tuotettujen tekstien kautta. Viikon aikana opiskelijat selvittivät ratkaisematonta historiallista tapahtumaa juhannukselta 1957. Tuolloin tasavallan presidentin kesäasuntoa kohti ammuttiin laukauksia, joiden tehtävä oli joko pelotella tai murhata presidentti Urho Kekkonen. Kurssille osallistui 24 opiskelijaa, jotka toimivat seitsemässä ryhmässä analysoiden primääri- ja sekundäärilähteitä ja muodostaen näkemystään Kultarannan tapahtumiin. Aineisto on analysoitu teorialähtöisesti käyttäen Carla van Boxtelin ja Jannet van Drien historiallisen päättelyn kehikkoa. Tulostemme mukaan lukiolaiset olivat taitavia historiallisten lähteiden tulkitsijoita, kun taas tulkintojen yhdistäminen laajempaan historialliseen kontekstiin oli haasteellista. Tähän arvioinnissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.fi
dc.description.abstractIn this article, we explored the historical reasoning of general upper secondary school students. This was done by using texts students produced in a history course based on inquiry-based learning. This course took place during a week in which students were to deal with an event from Midsummer’s Eve in 1957. Then, shots were fired at the summer residence of President Urho Kekkonen of Finland. Shots were meant to to intimidate or murder the president. The identity of the shooter and the motive have remained unknown. Twenty-four students participated in the course. They worked in seven groups, analysed primary and secondary sources and formed their interpretations of a historical event. The data (students’ texts) were analysed by using the framework of historical reasoning developed by Carla van Boxtel and Jannet van Drie. The results of the study pointed to development areas teachers should pay attention to when evaluating the development of historical skills during learning processes.en
dc.format.extent251
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherHelsingin yliopisto
dc.relation.ispartofArvot ja arviointi
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/308813
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhistoriallinen päättely
dc.subject.othertutkiva historian oppiminen
dc.subject.otherhistorian taidot
dc.subject.otherhistorical reasoning
dc.subject.otherinquiry-based history teaching
dc.subject.otherhistorical thinking skills
dc.title”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001301877
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-5993-27-1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange165-185
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber294487
dc.relation.grantnumber294490
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysopäättely
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18173
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5902
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderAcademy of Finlanden
dc.relation.funderAcademy of Finlanden
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundinginformationSuomen Akatemia: Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright