”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan lukiolaisten historiallista päättelyä tutkivan historian oppimisen viikolla tuotettujen tekstien kautta. Viikon aikana opiskelijat selvittivät ratkaisematonta historiallista tapahtumaa juhannukselta 1957. Tuolloin tasavallan presidentin kesäasuntoa kohti ammuttiin laukauksia, joiden tehtävä oli joko pelotella tai murhata presidentti Urho Kekkonen. Kurssille osallistui 24 opiskelijaa, jotka toimivat seitsemässä ryhmässä analysoiden primääri- ja sekundäärilähteitä ja muodostaen näkemystään Kultarannan tapahtumiin. Aineisto on analysoitu teorialähtöisesti käyttäen Carla van Boxtelin ja Jannet van Drien historiallisen päättelyn kehikkoa. Tulostemme mukaan lukiolaiset olivat taitavia historiallisten lähteiden tulkitsijoita, kun taas tulkintojen yhdistäminen laajempaan historialliseen kontekstiin oli haasteellista. Tähän arvioinnissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Helsingin yliopisto
Original source
http://hdl.handle.net/10138/308813
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001301877Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-5993-27-1
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Arvot ja arviointi
Citation
- Veijola, A., & Rautiainen, M. (2019). ”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), Arvot ja arviointi (pp. 165-185). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. http://hdl.handle.net/10138/308813
Funder(s)
Research Council of Finland
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA
Akatemiahanke, SA
![Research Council of Finland Research Council of Finland](/jyx/themes/jyx/images/funders/sa_logo.jpg?_=1739278984)
Additional information about funding
Suomen Akatemia: Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
Copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019