”I play mind games?” : a study on rhetorical devices in Jose Mourinho ́s oration
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Englannin Valioliiga on yksi maailman seuratuimmista urheilusarjoista, joten kaikkeen sillä liittyvällä on laaja seuranta median osalta. Joukkueen ja valmentajan imagon kannalta on tärkeää, että valmentaja on kykeneväinen ilmaisemaan ajatuksensa tavalla, joka ei jätä varaa vaihtoehtoisille tulkinnoille. Lehdistötilaisuuksissa toimittajat voivat usein luoda kysymyksensä johdatteleviksi, mikä lisää hyvien retoristen keinojen hallitsemisisen arvoa huomattavasti.
Tässä tutkielmassa retorisen analyysin avulla pyrittiin selvittämään portugalilaisen jalkapallovalmentajan, Jose Mourinhon, käyttämiä retorisia keinoja lehdistötilaisuuskissa ja mitä tehtäviä ne palvelevat hänen puheessaan. Tutkimuksen data koostui 11 lehdistötilaisuudesta, jotka litteroitiin. Litteroidusta datasta identifioitiin siinä esiintyvät retoriset keinot, jonka jälkeen ne kategorisoitiin.
Analyysin mukaan nämä neljä keinoa esiintyivät puheessa: hypophora, retorinen kysymys, metafora ja toisto. Näistä toiston ollessa selvästi eniten käytetty keino. Analyysi osoitti, Mourinhon käyttävän näitä keinoja hallitakseen keskustelua median kanssa. Keskustelun hallinnan mahdollistivat etenkin, tunteisiin vetoaminen, omasta korkeasta asemastaan muistuttaminen, sekä omien tunteiden näyttäminen.
Jatkotutkimuksena olisi mahdollista toteuttaa tutkimus, jossa vertailtaisiin kahden samankaltaisessa asemassa työskentelevän ihmisen retorisia keinoja ja verraten niiden tehokkuutta. Mahdollista on myös suuremman datan keräämisen avulla tehdä laajempi kokonaiskuva Jose Mourinhosta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4034]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
English elements in the spoken discourse of Finnish teenagers playing an English video game
Vuorinen, Petri (2008) -
Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course
Aapa, Riina (2004)Kurssiarvioinnista on tehty paljon tutkimuksia, mutta pääosa alan kirjallisuudesta keskittyy kurssiarviointiin yleensä. Kielikurssien arviointiin keskittyvää kirjallisuutta on huomattavasti vähemmän. Julkaistut tutkimukset ...