Immersiivisyys Amos Rexin digitaalisessa avajaisnäyttelyssä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman aiheena on helsinkiläisen taidemuseo Amos Rexin immersiivinen Masslessavajaisnäyttely (30.8.2018 - 6.1.2019). Amos Rex avautui elokuussa 2018 Lasipalatsin yhteyteen. Taidekasvattajana minua kiinnostaa Amos Rex kokonaisuutena; arkkitehtuuri, yleisötyö ja digitaalinen näyttelysisältö. Museo sai paljon medianäkyvyyttä jo ennen avautumistaan, osittain digitaalisen näyttelysisällön vuoksi sekä siksi, että näyttelytilat on sijoitettu kokonaan maan alle. Tutkielman tavoitteena on saada selville, miten Massless-näyttelyssä käyneet kokivat immersiivisyyden ja millaisia ajatuksia virtuaalinen näyttely herätti kävijöissä. Immersiivisyyden ohella minua kiinnostaa, mitkä motiivit tuovat ihmisiä näyttelyihin ja mitä kävijät odottavat museokäynniltä. Tarkastelen aihetta eri näkökulmista, jotta saan mahdollisimman monipuolisen kokonaiskuvan aiheesta. Perehdyn yleisötyön merkitykseen omien havaintojeni pohjalta sekä museon näkökulmasta. Hyödynnän alan kirjallisuutta ja mediajulkaisuja. Yhtenä aineistona käytän Amos Rexin yleisöpalvelupäällikön teemahaastattelua. Amos Rex ja Massless-näyttely herättivät keskustelua median ohella myös sosiaalisessa mediassa. Osittain medianäkyvyyden ansiosta näyttelystä tuli äärimmäisen suosittu ja museoon jonotettiin tunteja. Tästä johtuen pohdin tutkielmassa myös median vaikutusta kävijöihin. Koska halusin erilaisia näkökulmia museokävijöiltä näyttelystä ja
immersiivisyyden kokemisesta, laadin kaksi kävijäkyselyä sosiaaliseen mediaan. Tutkimusaineiston analysointi johti tuloksiin, joiden mukaan museokävijät odottavat uusia elämyksiä ja ovat enimmäkseen uteliaan ennakkoluulottomia uusia taidemuotoja kohtaan. Kävijäkokemukset eivät olleet ikä- tai sukupuolisidonnaisia. Kävijät suhtautuvat vaihtelevasti immersiivisyyteen ja digitaaliseen taiteeseen. Vaikka immersiivisyys ei puhuttele kaikkia kävijöitä, osallistuminen kulttuuri-ilmiöön tai uuden museoarkkitehtuurin kokeminen saattaa silti tehdä käynnistä positiivisen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ... -
Pelillisten elementtien käyttö Suomen museoissa vuonna 2021
Perttu, Soli (2021)Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisten museonäyttelyiden yleisötyössä käytettäviä pelejä ja pelillistämisen elementtejä. Tutkimusmateriaali koostuu yleisötyöstä vastaaville museotyöntekijöille lähetetyn kyselyn vastauksista. ... -
Taiteidenvälisyys taidemuseoympäristössä : katsaus Ateneum-salin taiteidenvälisen toiminnan merkityksiin tekijöiden ja kävijöiden haastattelujen näkökulmasta
Taimiaho, Sonja (2011)Tutkimus käsittelee Ateneumin taidemuseossa sijaitsevaa taiteidenvälistä esiintymistilaa, Ateneum-salia, jonka ohjelmistoprofiili keskittyy nykykulttuurin esittelyyn esimerkiksi musiikin ja esittävän taiteen kautta. Vuonna ... -
Historical Art Museums and Art Education Finding Audience Experiences
Hannula, Leena (Aalto University School of Arts, Design and Architecture, 2015)Museums need their audiences. The tradition to show exhibitions made by museum curators has changed for more active way to let audiences speak. Hands on-strategy to minds-on thinking has a multiple context; people want ... -
Amos Rexin opastusfilosofia : näkökulmia opastamiseen
Lorca, Elisa Wistuba (2020)Tiivistelmä – Abstract Maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella Amos Rex -taidemuseon opastusfilosofiaa, sen taustoja ja käytänteitä. Tämän esimerkin avulla pyrin tutkielmassa muodostamaan kokonaiskuvan museo-oppaan ...