Show simple item record

dc.contributor.authorHuhtala, Anna
dc.contributor.authorVesalainen, Marjo
dc.contributor.authorHildén, Raili
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.date.accessioned2020-01-17T11:12:36Z
dc.date.available2020-01-17T11:12:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHuhtala, A., Vesalainen, M., Hildén, R., & Rautopuro, J. (2019). Finländska svensklärares undervisningspraktiker och deras samband med elevers inlärningsresultat. <i>Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning</i>, <i>3</i>(1), 4-24. <a href="https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2019-01-01" target="_blank">https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2019-01-01</a>
dc.identifier.otherCONVID_31261652
dc.identifier.otherTUTKAID_81838
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67360
dc.description.abstractLärarens val av undervisningspraktiker spelar en avgörande roll för elevers inlärningsresultat. I lärarkognitionen ingår förmågan att på adekvata sätt styra och handleda elevens inlärningsprocess och utvärdera dess utgång med livslångt lärande som huvudsyfte. I artikeln kartläggs och analyseras vilka samband som finns mellan undervisningspraktiker och elevers inlärningsresultat i svenskans långa lärokurs i slutet av den grundläggande utbildningen. Materialsamplet härstammar från den finländska nationella utvärderingen från 2013 och omfattar 1679 elever och 98 lärare, vars respons genomgick en fördjupad analys. Ur analysen framgick en tämligen traditionell bild av lärarnas arbetssätt. Vissa tidsenliga undervisningspraktiker som muntlig parövning var vanliga, medan bedömningsmönstren tedde sig relativt traditionella med skriftlig produktion i fokus. I princip uppskattade lärarna dock allmänna pedagogiska mål, t.ex. att växa som människa och att bemöta andra kulturer. En del signifikanta samband upptäcktes mellan arbetssätt och elevers språkfärdigheter. Skolundervisningens betydelse var tydligare för pojkar än för flickor. Barn till högre utbildade föräldrar gynnades mest av tidsenliga arbetssätt. Sammanfattningsvis rekommenderas en fortsatt förnyelse av svenskundervisningens praktiker genom pedagogiskt motiverad användning av informationsteknologi och utökande av autentiskt språkbruk i genuina möten eller på distans. I synnerhet bör pojkar och barn till dem som inte tagit studentexamen beaktas.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherUniversitetsforlaget AS, Scandinavian University Press
dc.relation.ispartofseriesNordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherSuomi
dc.subject.otherFinland
dc.titleFinländska svensklärares undervisningspraktiker och deras samband med elevers inlärningsresultat
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001161285
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2020-01-16T13:15:07Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-24
dc.relation.issn0809-9227
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume3
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Författarna & Nordand, 2019.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12469
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8587
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.18261/issn.2535-3381-2019-01-01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright