Työkuormitus ja siitä palautuminen opetustyössä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajat kokevat kuormittumisen ja palautumisen haasteita opetustyössään aikapaineiden ja moninaisten opettajaan kohdistuvien vaatimusten vuoksi. Töitä on tehtävä usein vapaa-ajalla tai tekemättömät työt pyörivät mielessä. Tämä estää psyykkisen irtautumisen työstä vapaa-ajalla, mikä on keskeinen psykologinen mekanismi työkuormituksesta palautumiseen. Aikaisemman tutkimustiedon perusteella palautumista työkuormituksesta edistävät riittävä uni ja lepo, liikunta, vapaa-ajan aktiviteetit sekä koti- ja työelämän resurssit. Itsesäätely- ja tietoisuustaitojen harjoittamisen sekä opettajan minäpystyvyyden tukemisen on todettu edistävän palautumista työkuormituksesta.
Fysiologisesti kuormittumista ja palautumista voidaan tarkastella autonomiseen hermostoon kuuluvien, parasympaattisen ja sympaattisen hermoston toiminnan tasapainosta. Firstbeat Hyvinvointianalyysi on kuormittumisen ja palautumisen havainnointiin kehitetty työkalu, joka ilmentää autonomisen hermoston toimintaa sydämen sykevälivaihtelun perusteella. Kuormittuminen näyttäytyy sympaattisen hermoston voimakkaana aktivaationa suhteessa parasympaattisen hermoston aktivaatioon, sekä alentuneena sykevälivaihteluna. Pitkittyessään palautumattomuus on yhteydessä muun muassa työuupumukseen, työkyvyttömyyteen, mielenterveyden ongelmiin ja kroonisiin sairauksiin.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee työkuormituksesta palautumista yhtenäiskoulun opettajilla. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa. Tutkimusaineisto koostui opettajien täyttämästä päiväkirjasta, johon he kirjasivat kolmen vuorokauden ajalta palautumistaan edistävät ja heikentävät tekijät oman kokemuksensa mukaan. Päiväkirja-aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla. Lisäksi opettajille toteutettiin Firstbeat Hyvinvointianalyysi, jonka ryhmäraportista tarkasteltiin opettajien kuormittumista ja palautumista fysiologisesti.
Tutkimuksen perusteella opettajan palautumista työkuormituksesta edistävät palautumisen eteen tehdyt tietoiset valinnat, riittävä vapaa-ajan turvaaminen ja oman työn hallinta. Tutkimuksessa toteutettu Firstbeat Hyvinvointianalyysi osoitti tutkimusryhmän opettajien kuormittumisen ja palautumisen tasapainon ja yöunen aikaisen palautumisen olevan fysiologisesti hyvää, kun taas terveyttä tukevan liikunnan määrä jäi kohtalaiseksi. Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että turvatakseen palautumisensa, opettajan tulee huolehtia riittävästä vapaa-ajasta hallitsemalla omaa työtänsä, huolehtia terveyttä edistävästä liikunnasta ja mahdollistaa riittävä ja palauttava yöuni sekä rentoutuminen päivän aikana.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi : kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi (koettu stressi ja työstä palautuminen) vaihtelevat suhteessa esiopetuksen kontekstitekijöihin eli ... -
Patterns of Teachers’ Occupational Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Relations to Experiences of Exhaustion, Recovery, and Interactional Styles of Teaching
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2021)This study examined profiles of teachers’ occupational well-being during the COVID-19 pandemic. The data were collected from 279 Finnish primary school teachers during the spring of 2020. Four groups of teachers were ... -
Opettajien työhyvinvointi ja sen yhteys pedagogisen työn laatuun
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Messala, Maiju; Penttinen, Viola; Aulén, Anna-Mari; Jõgi, Anna-Liisa (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien stressin säätelyä ja työhyvinvointia ja näihin yhteydessä olevia tekijöitä sekä miten opettajien työhyvinvointi määrittää pedagogisen työn laatua luokassa. Lisäksi ... -
"Että jos sä tykkäät ja nautit sun työstäs niin, kyllä se vain näkyy" : esikoulunopettajien ja ensimmäisen luokan luokanopettajien käsityksiä työtyytyväisyyden rakentumisesta
Yli-Rahnasto, Leena (2015)Tässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esikoulunopettajilla ja ensimmäisen luokan luokanopettajilla on työtyytyväisyyden rakentumisesta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajankoulutuslaitokselle ...