Työkuormitus ja siitä palautuminen opetustyössä

Abstract
Opettajat kokevat kuormittumisen ja palautumisen haasteita opetustyössään aikapaineiden ja moninaisten opettajaan kohdistuvien vaatimusten vuoksi. Töitä on tehtävä usein vapaa-ajalla tai tekemättömät työt pyörivät mielessä. Tämä estää psyykkisen irtautumisen työstä vapaa-ajalla, mikä on keskeinen psykologinen mekanismi työkuormituksesta palautumiseen. Aikaisemman tutkimustiedon perusteella palautumista työkuormituksesta edistävät riittävä uni ja lepo, liikunta, vapaa-ajan aktiviteetit sekä koti- ja työelämän resurssit. Itsesäätely- ja tietoisuustaitojen harjoittamisen sekä opettajan minäpystyvyyden tukemisen on todettu edistävän palautumista työkuormituksesta. Fysiologisesti kuormittumista ja palautumista voidaan tarkastella autonomiseen hermostoon kuuluvien, parasympaattisen ja sympaattisen hermoston toiminnan tasapainosta. Firstbeat Hyvinvointianalyysi on kuormittumisen ja palautumisen havainnointiin kehitetty työkalu, joka ilmentää autonomisen hermoston toimintaa sydämen sykevälivaihtelun perusteella. Kuormittuminen näyttäytyy sympaattisen hermoston voimakkaana aktivaationa suhteessa parasympaattisen hermoston aktivaatioon, sekä alentuneena sykevälivaihteluna. Pitkittyessään palautumattomuus on yhteydessä muun muassa työuupumukseen, työkyvyttömyyteen, mielenterveyden ongelmiin ja kroonisiin sairauksiin. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee työkuormituksesta palautumista yhtenäiskoulun opettajilla. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa. Tutkimusaineisto koostui opettajien täyttämästä päiväkirjasta, johon he kirjasivat kolmen vuorokauden ajalta palautumistaan edistävät ja heikentävät tekijät oman kokemuksensa mukaan. Päiväkirja-aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla. Lisäksi opettajille toteutettiin Firstbeat Hyvinvointianalyysi, jonka ryhmäraportista tarkasteltiin opettajien kuormittumista ja palautumista fysiologisesti. Tutkimuksen perusteella opettajan palautumista työkuormituksesta edistävät palautumisen eteen tehdyt tietoiset valinnat, riittävä vapaa-ajan turvaaminen ja oman työn hallinta. Tutkimuksessa toteutettu Firstbeat Hyvinvointianalyysi osoitti tutkimusryhmän opettajien kuormittumisen ja palautumisen tasapainon ja yöunen aikaisen palautumisen olevan fysiologisesti hyvää, kun taas terveyttä tukevan liikunnan määrä jäi kohtalaiseksi. Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että turvatakseen palautumisensa, opettajan tulee huolehtia riittävästä vapaa-ajasta hallitsemalla omaa työtänsä, huolehtia terveyttä edistävästä liikunnasta ja mahdollistaa riittävä ja palauttava yöuni sekä rentoutuminen päivän aikana.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001151262Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share