Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSihto, Tiina
dc.contributor.authorTykkyläinen, Riina
dc.date.accessioned2020-01-14T10:13:42Z
dc.date.available2020-01-14T10:13:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67265
dc.description.abstractYrityksen yhteiskuntavastuu ja ympäristövastuu sen osana ovat tuoneet kestävän kehityksen mukaiset periaatteet osaksi yksityisten yritysten johtamista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus ilmenee Suomen suurimpien päivittäistavarakauppaketjujen toiminnassa. Tarkasteluni kohteena oli kolme Suomen suurinta päivittäistavarakauppaketjua, S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi. Tarkastelin ympäristövastuullisuutta päivittäistavarakaupan alalla, sillä ruoka on ihmiselämän kannalta välttämätön hyödyke ja ruoan kuluttaminen ja tuottaminen ovat suoraan yhteydessä kestävään kehitykseen. Suomessa päivittäistavarakaupan keskittymisaste on Pohjoismaiden tapaan korkea ja S-ryhmä, Kesko ja Lidl pitävät hallussaan yli 90 prosenttia koko Suomen päivittäistavarakaupasta. Tutkimuksessa pyrin selvittämään aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, miten ympäristövastuu rakentuu päivittäistavarakauppaketjujen raporteissa ja miten kauppaketjut sanovat pyrkivänsä edistämään ympäristön kannalta vastuullista liiketoimintaa. Tutkimusaineistona käytin S- ryhmän ja Keskon vastuullisuusraportteja ja Lidl Suomen tiedotetta vastuullisuudesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että päivittäistavarakauppaketjut ottavat yrityksen ympäristövastuun toiminnassaan laaja-alaisesti huomioon ja ympäristövastuun raportointiin panostetaan etenkin sidosryhmien vaatimuksista. Kauppaketjut harjoittavat ympäristövastuullista toimintaa myös omaehtoisesti eivätkä vain ulkopuolisen säätelyn pakottamana. Ympäristön kannalta vastuullista liiketoimintaa kauppaketjut pyrkivät edistämään vähentämällä toiminnastaan aiheutuvia päästöjä, tukemalla kiertotaloutta, varmistamalla tuotevalikoimansa vastuullisuuden ja tekemällä vastuullisuusyhteistyötä sidosryhmiensä kanssa.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleYmpäristövastuu Suomen päivittäistavarakaupassa : tarkastelussa S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001141217
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysopäivittäistavarakauppa
dc.subject.ysoympäristövastuu
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysovastuullisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot