Palveluketjun järjestelmätuen tuottamisen haasteet tietohallinnon näkökulmasta

Abstract
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialueet ovat jatkuvassa muutoksessa. Uusia hoitokäytäntöjä ja hoitomenetelmiä tulee markkinoille ja niitä hyödynnetään asiakkaiden ja potilaiden hoitamisessa. Palveluketjut voidaan nähdä prosessiketjuina, jotka koostuvat niin hoidollisista kuin myös organisatorisista prosesseista. Palveluketjujen tavoitteena on muun muassa tuottaa hoitoa saavalle henkilölle yhtenäinen kuva hänen saamastansa hoidostansa. Palveluketjujen hyödyntämisellä voidaan saavuttaa myös muitakin hyötyjä kuten esimerkiksi hoitotyössä tapahtuvan variaation laskemista ja uusien hoitokäytänteiden jalkauttamisessa organisaatioon. Palveluketjujen läpinäkyvyys tietohallinnolle on ollut Apotti hankkeen alkuvaiheessa vajanaista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten palveluketjut näyttäytyvät tietohallinnolle ja minkälaisia haasteita tietohallinto voi kohdata palveluketjujen järjestelmätuen tuottamisessa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin tietohallintoon ja palveluketjuihin. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin myös palveluketjuja tietohallinnon näkökulmasta. Tutkimuksen tutkimuskysymykset esitettiin seuraavissa muodoissa: miten palveluketjurakenne ja sen vaatimukset näkyvät tietohallinnolle ja millaisia haasteita liittyy palveluketjun järjestelmätuen tuottamiseen? Tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Aineiston analysointiin tehtiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teemahaastatteluihin osallistui viisi työntekijää Apotin tietohallinnosta, jossa he työskentelevät johtaja-, esimies tai asiantuntija-tehtävissä. Tutkimustulokset osoittivat palveluketjujen olevan haasteellisia tietohallinnon näkökulmasta. Palveluketjut vaativat tietohallinnolta toiminnan syvällistä ymmärtämistä ennen kuin niitä voidaan tukea tehokkaasti tietojärjestelmien avulla. Palveluketjut näyttäytyvät tietohallinnolle muun muussa uniikkeina ja organisaatiokohtaisina prosessiketjuina, joiden sisältämät prosessit ovat varsin tietointensiivisiä. Kohdatut haasteet keskittyivät muun muassa toiminnan ymmärtämiseen ja toimialueiden pirstaloituneeseen järjestelmäkenttään. Tunnistamalla ja tiedostamalla haasteet palveluketjujen järjestelmätuen tuottamisessa, Apotin tietohallinto voi tehostaa toimintaansa ja täten tuottaa laadukasta tukea toiminnan tarpeisiin.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001131150Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share