Johdanto : arvioinnin sudenkuoppia väistelemässä

Abstract
Arvioinnilla on kauaskantoisia seurauksia oppilaan ja opiskelijan tulevaisuuden kannalta. Perusopetuksen päättövaiheen arvosanoilla hakeudutaan ja valikoidutaan toisen asteen opintoihin tai jäädään jopa kokonaan opintojen ulkopuolelle. Yhteisvalinnassa arvosanat pisteitetään, ja on mahdollista, että oppilas jää muutaman sadasosan päähän haaveilemastaan jatko-opintopaikasta. Ylioppilaskokeen arvosanoilla taas on suuri painoarvo opiskelijan korkeakouluopintoihin pääsyssä. Opiskelija voidaan hyväksyä suoraan korkeakouluun tai hänelle voidaan antaa valintapisteitä ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen yleissivistävän koulutuksen nivelvaiheissa edellyttää päättöarvioinnin olevan valtakunnallisesti vertailukelpoista ja yhdenmukaista niin, että arviointinormeja noudatetaan ja sovelletaan yhdenmukaisesti.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura, FERA
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912305516Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-5401-77-6
Review status
Peer reviewed
ISSN
1458-1094
Language
Finnish
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Is part of publication
Kriteerit puntarissa
Citation
  • Rautopuro, J., Hildén, R., & Ouakrim-Soivio, N. (2017). Johdanto : arvioinnin sudenkuoppia väistelemässä. In V. Britschgi, & J. Rautopuro (Eds.), Kriteerit puntarissa (pp. 9-16). Suomen Kasvatustieteellinen Seura, FERA. Kasvatusalan tutkimuksia, 74.
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© Kirjoittajat & Suomen Kasvatustieteellinen Seura, 2017

Share