dc.contributor.author | Rautopuro, Juhani | |
dc.contributor.author | Hildén, Raili | |
dc.contributor.author | Ouakrim-Soivio, Najat | |
dc.contributor.editor | Britschgi, Virpi | |
dc.contributor.editor | Rautopuro, Juhani | |
dc.date.accessioned | 2019-12-31T05:37:06Z | |
dc.date.available | 2019-12-31T05:37:06Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Rautopuro, J., Hildén, R., & Ouakrim-Soivio, N. (2017). Johdanto : arvioinnin sudenkuoppia väistelemässä. In V. Britschgi, & J. Rautopuro (Eds.), <i>Kriteerit puntarissa</i> (pp. 9-16). Suomen Kasvatustieteellinen Seura, FERA. Kasvatusalan tutkimuksia, 74. | |
dc.identifier.other | CONVID_27412615 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_76016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67044 | |
dc.description.abstract | Arvioinnilla on kauaskantoisia seurauksia oppilaan ja opiskelijan tulevaisuuden kannalta. Perusopetuksen päättövaiheen arvosanoilla hakeudutaan ja valikoidutaan toisen asteen opintoihin tai
jäädään jopa kokonaan opintojen ulkopuolelle. Yhteisvalinnassa
arvosanat pisteitetään, ja on mahdollista, että oppilas jää muutaman sadasosan päähän haaveilemastaan jatko-opintopaikasta. Ylioppilaskokeen arvosanoilla taas on suuri painoarvo opiskelijan
korkeakouluopintoihin pääsyssä. Opiskelija voidaan hyväksyä suoraan korkeakouluun tai hänelle voidaan antaa valintapisteitä ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen yleissivistävän koulutuksen nivelvaiheissa
edellyttää päättöarvioinnin olevan valtakunnallisesti vertailukelpoista ja yhdenmukaista niin, että arviointinormeja noudatetaan ja
sovelletaan yhdenmukaisesti. | fi |
dc.format.extent | 178 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Kasvatustieteellinen Seura, FERA | |
dc.relation.ispartof | Kriteerit puntarissa | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatusalan tutkimuksia | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | oppiminen | fi |
dc.subject.other | oppimistulokset | fi |
dc.subject.other | opetus | fi |
dc.subject.other | arviointi | fi |
dc.title | Johdanto : arvioinnin sudenkuoppia väistelemässä | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912305516 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-12-30T10:15:15Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5401-77-6 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 9-16 | |
dc.relation.issn | 1458-1094 | |
dc.relation.numberinseries | 74 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen Kasvatustieteellinen Seura, 2017 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8587 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |