Wilma luokanopettajan työssä ja osana kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Wilma on kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään tarkoitettu verkkopalvelu. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla luokanopettajat käyttävät Wilmaa työssään sekä millaisia hyötyjä ja haasteita luokanopettajat kokevat Wilman käyttöön liittyvän kodin ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on selvittää myös Wilman kehittämistarpeita luokanopettajan näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin kesällä 2019. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineiston analyysissä teoriaohjaavaa
sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme keskeiset tulokset olivat, että luokanopettajat
käyttävät Wilman eri sisältöjä aktiivisesti ja monipuolisesti työssään. Aktiivisessa käytössä olivat esimerkiksi pikaviestit, tuntimerkinnät ja kokeet sekä arviointi. Erityisesti viestintä korostui sekä Wilman käyttämiseen liittyvissä asioissa
että hyötyjä ja haasteita tarkasteltaessa. Wilman käytön haasteiden ja hyötyjen
perusteella syntyivät myös Wilman kehitystarpeet luokanopettajan näkökulmasta. Kehitystarvetta näytti olevan tutkimuksemme perusteella etenkin Wilman matkapuhelinsovelluksessa ja ohjelmiston jäykkyydessä.
Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia teorioita siitä, että kodin
ja koulun välisessä vuorovaikutuksessa viestinnällä on merkittävä osuus. Tuloksista voitiin havaita myös toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia, joita kunnat
ja koulut voivat ottaa käyttöönsä pohtiessaan Wilma – ohjelmiston sisältöjä ja
käyttötapoja. Lisää tutkimusta olisi mielenkiintoista saada siitä, miten oppilaat
kokevat Wilman käytön ja, mitä hyötyä siitä heille on.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28137]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rakentavan vuorovaikutuksen (NVC) soveltaminen luokanopettajan työssä
Viitamäki, Juha (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä rakentavan vuorovaikutuksen (Nonviolent Communication, NVC) soveltamisesta luokanopettajan työssä. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty rakentavaan ... -
"Siitä on hyötyä kaikille osapuolille" : kodin ja koulun yhteistyö luokanopettajan näkökulmasta
Kuusi, Ulla; Laulajainen, Riitta (2004) -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
Konttinen, Elina (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nimeävät tarvitsevansa työssään ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi tutkielmassa haluttiin selvittää, miten ... -
Luokanopettajan työssä jaksaminen
Koivisto, Laura (2013)Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ...