Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorMurtomäki, Maria
dc.date.accessioned2019-12-18T07:27:14Z
dc.date.available2019-12-18T07:27:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66903
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten vanhemmuus rakentuu joidenkin vanhempien kertomuksissa. Tutkimuksen lähtökohtana ovat perheellisten henkilöiden tuottamat tarinat vanhemmuuden alkamisesta ja elämästä vanhempana. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla aikuisopiskelijoita, jotka opiskelivat kasvatusalalle ammatillisessa tutkintokoulutuksessa. Tutkimuksen lähtökohtana olivat haastateltavien tuottamat tarinat vanhemmuudesta, joita käsiteltiin narratiivisen analyysimenetelmän avulla. Tutkimustuloksina tulivat esille vanhemmuuden tueksi tarvittavan tiedon saaminen ja isovanhempien antaman avun merkitys. Lisäksi vanhemmuuden koettiin rakentuvan vähitellen ja toisen lapsen syntymän jälkeen vanhemmuuteen osattiin valmistautua paremmin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vanhemmuuden lähtökohdilla on merkitystä siihen miten vanhemmuus lopulta koetaan. Vanhemmuudessa tarvitaan molempien osapuolten yhteistä sitoutumista perheen arkeen ja yhteisiä näkemyksiä kasvatuksesta. Vanhemmuuden rakentumiseen vaikuttavat omakohtaiset kokemukset ja esikuvat. Epärealistiset odotukset voivat vaikuttaa siihen, miten vanhempana kokee riittämättömyyden tunnetta epäonnistuessaan. Tasapainoinen perheen arki muodostuu tutkimuksen mukaan siitä, miten lapsi kohdataan perheessä ja miten hänen hyvinvoinnistaan huolehditaan. Myös isovanhempien antamaa tukea ja apua voidaan pitää merkittävänä. Lisäksi on tärkeää, että vanhemmuuden tueksi uudistetaan erilaisia toimintamalleja.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKolme tarinaa vanhemmuuden rakentumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912185378
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoodotukset
dc.subject.ysolapset (perheenjäsenet)
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysotarinat
dc.subject.ysoperhe (ilmiöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot