Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutukset asiakassuhteisiin ja liikuntasitoutumiseen : case SuperPark Oy
Abstract
Liikuntakulttuurin keskeisiä muutossuuntia ovat nuorisokulttuurinen liikkuminen sekä liikunnan yksityisen sektorin kasvu. Liikuntapalveluiden kaupallistuessa SuperPark Oy:n kaltaisten liikuntapalveluyritysten tulee ymmärtää sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuudet asiakassuhteiden ja liikuntasitoutumisen kehittämisessä. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää ja kuvailla SuperParkin sosiaalisen median markkinoinnin vaikutuksia asiakassuhteisiin ja liikuntasitoutumiseen. Lisäksi selvitettiin asiakassuhteen vaikutusta liikuntasitoutumiseen. Tutkimuksessa sosiaalisen median markkinoinnin mittareina olivat sisällön kulutus, vuorovaikutus ja sisällön jakaminen. Asiakassuhteen mittareina käytettiin jäsenyyttä ja käyntien useutta, luottamusta, identifikaatiota ja läheisyyttä. Liikuntasitoutumisen mittarit olivat nautinto ja kokemukset, osallistumisen tarjoamat mahdollisuudet, henkilökohtaiset investoinnit ja sosiaaliset rajoitteet. Tutkimuksessa oli kvantitatiivinen tutkimusote ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselyyn vastaajat olivat 12–17-vuotiaita SuperParkin sosiaalisen median (Instagram) seuraajia. Verkkokyselyyn vastaajat rekrytoitiin SuperParkin Instagramin kautta. Aineiston (n=530) analysoinnissa käytettiin SPSS- ja SmartPLS-ohjelmia. Tutkimuksen tulosten mukaan asiakkaiden vuorovaikutus SuperParkin kanssa sosiaalisessa mediassa vaikuttaa heidän koettuun identifikaatioon ja läheisyyteen SuperParkia kohtaan. Sisällön kulutus vaikuttaa näiden lisäksi myös luottamukseen. Vuorovaikutus, koettu identifikaatio sekä läheisyys SuperParkia kohtaan vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen SuperParkin tarjoamista uniikeista (liikunta)mahdollisuuksista. Lisäksi vuorovaikutus vaikuttaa asiakkaiden sosiaalisiin rajoitteisiin, joita he voivat kokea, mikäli eivät osallistuisi liikunta-aktiviteetteihin SuperParkissa. Jatkotutkimuksissa ymmärrystä liikuntapalveluiden markkinoinnista, asiakassuhteista ja liikuntasitoutumisesta voi syventää tutkimuksilla muista ympäristöistä tai asiakasryhmiä haastatellen. Lisäksi tutkimuksen ja tulosten vertailu toisenlaisiin liikuntapalveluyrityksiin ja kansainvälisiin ympäristöihin tarjoaisi arvokasta lisätietoa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912115212Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish