Show simple item record

dc.contributor.advisorMönkölä, Sanna
dc.contributor.advisorNieminen, Paavo
dc.contributor.advisorRossi, Tuomo
dc.contributor.authorTenhunen, Juuso
dc.date.accessioned2019-12-10T05:40:44Z
dc.date.available2019-12-10T05:40:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66680
dc.description.abstractNesteiden fysiikan ja kelluvuuden mallintaminen on laskennallisesti hyvin vaativaa. Kelluvuutta sovellettaessa videopelien ympäristöön vaaditaan simulaatiolta realistisuuden lisäksi reaaliaikaista suorituskykyä. Tämä tutkielma käy vaihe vaiheelta läpi erilaisten kelluvuuden simuloinnin toteutuksia Unity-pelimoottorille. Aluksi toteutetaan mallinnus, joka mukailee realistista kellumista käyttämättä kuitenkaan oikeita fysikaalisia laskutoimituksia hyödykseen. Tämän jälkeen toteutetaan oikeiden fysikaalisten kaavojen mukainen kelluminen ja lopuksi vertaillaan näiden toteutusten suorituskykyä ja realistisuutta, sekä esitetään mahdollisia käyttökohteita.fi
dc.description.abstractFluid dynamics and buoyancy simulation are difficult to calculate accurately. When applying buoyancy in video games, the simulation needs to look realistic as well as to be calculated in real-time. This thesis goes through different buoyancy simulations step-by-step in the Unity game engine. First, a simulation that imitates realistic buoyancy without actually using real life physical calculations is presented. Then, a simulation with real physical formulas is implemented and finally a comparison of the performance and lifelikeness with possible impelementation areas is given.en
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkelluvuus
dc.subject.otherunity3d
dc.titleKelluvuuden mallintaminen videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912105152
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysomallintaminen
dc.subject.ysosimulointi
dc.subject.ysovesi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record