Show simple item record

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorVehkakoski, Juho
dc.date.accessioned2019-12-03T06:14:32Z
dc.date.available2019-12-03T06:14:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66607
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tarkastella koulukiusaamista vanhempien näkökulmasta. Tarkastelu keskittyi vanhempien kokemuksiin liittyen koulun henkilökunnan kanssa tapahtuneeseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen kiusaamistapauksia selvitettäessä. Lisäksi tarkasteltiin vanhempien kokemuksia koulun toimenpiteistä kiusaamistapauksen ratkaisemiseksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Lisäksi aineistoa täydennettiin sähköpostin kautta kerätyillä kirjoitelmilla. Aineisto koostui kymmenestä haastattelusta ja kolmesta kirjoitelmasta. Tutkimuksessa käytetty analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset painottuivat voimakkaasti negatiivisiin kokemuksiin ja erilaisiin koulun ja kodin välisiin vuorovaikutusten ongelmiin. Suurin osa vanhemmista raportoi erilaisia vuorovaikutuksen ja viestinnän ongelmia. Monet vanhemmista kokivat myös, että koulun käyttämät toimenpiteet kiusaamistilanteen ratkaisemiseksi olivat joko riittämättömiä tai täysin toimimattomia. Tutkimuksessa paljastui monia huolestuttavia ilmiöitä. Niiden tiedostaminen voi auttaa kehittämään kodin ja koulun vuorovaikutusta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vanhempien näkökulma kiusaamiseen on selkeästi aihe, joka vaatii jatkotutkimusta.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkvalitatiivinen tutkimus
dc.titleKoulukiusaaminen kiusatun vanhempien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912035094
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record