Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorRasimus, Saana
dc.date.accessioned2019-11-19T08:39:53Z
dc.date.available2019-11-19T08:39:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66420
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan kielentäminen toteuttaa hyvin matematiikan opetussuunnitelman sisältöjä ja menetelmiä. Tutkimuskysymykset 1. Kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa? 2. Mitä konkreettisia välineitä alkuopettajat käyttävät matematiikan opetuksessa? 3. Kuinka paljon kielentämistä käytetään matematiikan alkuopetuksessa? a. Vaikuttavatko työkokemus, valmistumisajankohta tai yliopisto, josta on valmistunut, kielentämisen käyttämiseen opetuksessa? Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Se tehtiin sähköisenä kyselytutkimuksena sähköpostilinkin kautta luokanopettajille, jotka työskentelivät alkuopetuksessa lukuvuonna 2018-2019. Kyselyyn vastasi 94, joista kaksi karsiutui pois heti alussa, sillä niissä ei ollutkaan vastauksia. Lopullisissa tuloksissa on mukana 92 vastausta. Tuloksia tulkittiin prosenttiluvuin, keskiarvoin, keskihajonnoin ja korrelaatioiden avulla. Tuloksista selviää, että vastaajat opettavat matematiikka alkuopetuksessa monipuolisesti. He käyttävät oppikirjoja ja konkreettisia välineitä. Kynäpaperi-työskentely on vähäisempää. Monelle kielentämisen käsite on vielä vieraampi.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkielentäminen
dc.titleMatematiikan kielentäminen alkuopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911194932
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record