University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing

Thumbnail
View/Open
1.9Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Eloranta, Anna-Kaija
Date
2019

 
This study examined the relations of childhood learning disabilities (LDs) to education, employment and psychosocial wellbeing in adulthood. The first aim was to find out to what extent childhood reading disability (RD) continues into adulthood and its links with various adult-age outcomes. The second aim was to study the relations of subtypes of childhood LDs (RD, mathematical disability (MD), RD+MD) to depression, anxiety and unemployment in adulthood. The third aim was to explore which factors in childhood and adolescence affect the relations of childhood LDs to adult-age outcomes. Two datasets were examined: 1), a sample of 48 adults with childhood RD and 37 matched controls without documented childhood RD (Studies I and II), and 2), life-long register-based data on 430 individuals with childhood LDs (RD, MD, or RD+MD) and 2 149 matched controls (Study III), with annual diagnose-based allowances and reimbursements available. Nineteen (39.6%) adults with childhood RD were found to have continuing reading fluency problems (adult-age RD). Rapid automatized naming (RAN) was slower and unemployment more frequent in the group with adult-age RD than in the non-adult-age RD and control groups. Educational attainment was lower in the childhood RD group than in the controls. In the childhood RD group, the lower the reading skills, the more problems were reported in adult-age psychosocial wellbeing. Childhood LDs were related to diagnosed depression and anxiety and with unemployment. Differences between the subtypes of LDs in adult-age outcomes were minor. Adolescence was pivotal in predicting adulthood: along with childhood RAN and RD, support experienced in adolescence explained adult reading fluency. Moreover, psychiatric problems in adolescence mediated the relation of LDs to adult-age depression, anxiety and unemployment. As it was shown that it is not the LD as such but rather the continuity of the difficulty and the secondary problems related to the LD that influence later life, the findings call for a holistic approach in LD research that includes cognitive, psychosocial and environmental factors in a lifespan perspective. Special educational and social support for individuals with LDs should be extended beyond adolescence, as they have benefits at both the individual and societal level. ...
 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lapsuudessa todettujen oppimisvaikeuksien yhteyksiä koulutukseen, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisiässä. Ensimmäinen tavoite oli tutkia, missä määrin lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus (lukivaikeus) jatkuu aikuisuudessa ja jatkumisen yhteyksiä aikuisikään. Toinen tavoite oli tutkia eri oppimisvaikeustyyppien (lukivaikeus, matematiikan vaikeus ja yhtäaikainen luki- ja matematiikan vaikeus) yhteyttä masennukseen, ahdistukseen ja työttömyyteen aikuisena. Kolmas tavoite oli tunnistaa mitkä tekijät lapsuudessa ja nuoruudessa vaikuttavat oppimisvaikeuksien ja aikuisiän yhteyksiin. Tutkimuksessa käytettiin kahta aineistoa: 1) aineistoa 48 aikuisesta, joilla oli lapsena todettu lukivaikeus ja heidän 37 verrokistaan, joilla ei ollut todettu lukivaikeutta ja 2), rekisteriaineistoa 430 oppimisvaikeustaustaisen aikuisen ja 2149 verrokin vuosittaisista, diagnoosien pohjalta saaduista korvauksista. Lukivaikeustaustaisista aikuisista 19:llä (39.6%) oli yhä lukusujuvuuden vaikeus. He olivat hitaampia nopeassa sarjallisessa nimeämisessä ja työttömyys oli heillä yleisempää kuin verrokeilla ja aikuisilla, joiden lukivaikeus ei ollut jatkunut. Lukivaikeustaustaiset aikuiset raportoivat sitä enemmän psyykkisen hyvinvoinnin ongelmia mitä heikompi lukusujuvuus oli. Lukivaikeustaustaisten aikuisten koulutustaso oli keskimäärin matalampi kuin verrokkien. Lapsuuden oppimisvaikeudet olivat yhteydessä masennukseen, ahdistukseen ja työttömyyteen aikuisena riippumatta oppimisvaikeuden tyypistä. Nuoruusvaihe osoittautui keskeiseksi: nuoruudessa koetun tuen määrä lähiympäristöltä oli osaltaan yhteydessä siihen, jatkuivatko lukusujuvuuden ongelmat. Lisäksi psykiatriset ongelmat nuorena lisäsivät riskiä aikuisiän masennukseen, ahdistukseen ja työttömyyteen. Tulokset osoittavat, että oppimisvaikeus ei sinänsä ole suoraan yhteydessä aikuisiän ongelmiin, mutta vaikeuden jatkuminen tai vaikeuteen liittyvät toissijaiset ongelmat vaikuttavat aikuisikään. Tulosten perusteella oppimisvaikeustutkimuksessa tarvitaan kokonaisvaltaista otetta, jossa huomioidaan sekä kognitiiviset että psykososiaaliset tekijät eri elämänvaiheissa. Erityisopetusta ja sosiaalista tukea henkilöille, joilla on oppimisvaikeus tulisi jatkaa myös nuoruusiän yli, koska sillä on merkitystä niin yksilöllisellä kuin yhteiskunnallisella tasolla. ...
 
ISBN
978-951-39-7948-5
Contains publications
  • Artikkeli I: Eloranta, A.-K., Närhi, V., Eklund, K., Ahonen, T., & Aro, T. (2019). Resolving reading disability : Childhood predictors and adult-age outcomes. Dyslexia, 25 (1), 20-37. DOI: 10.1002/dys.1605
  • Artikkeli II: Eloranta, A.-K., Närhi, V., Ahonen, T., & Aro, T. (2019). Does Childhood Reading Disability or Its Continuance Into Adulthood Underlie Problems in Adult-Age Psychosocial Well-Being? : A Follow-Up Study. Scientific Studies of Reading, 23 (4), 273-286. DOI: 10.1080/10888438.2018.1561698
  • Artikkeli III: Eloranta, A-K., Närhi, V. M., Muotka, J. S., Tolvanen, A. J., Korhonen, E. L., Ahonen, T. P. S., Aro, T. I. (2019). Psychiatric problems in adolescence mediate the association between childhood learning disabilities and later wellbeing. Submitted manuscript.
Keywords
oppimisvaikeudet lukihäiriöt dysleksia lapsuus nuoruus aikuisuus aikuiset nuoret aikuiset koulutus kouluttautuminen oppiminen matematiikka lukeminen henkinen hyvinvointi masennus ahdistus työllistyminen työttömyys learning disability reading disability mathematical disability adult follow-up longitudinal anxiety education unemployment
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7948-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3040]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psychiatric Problems in Adolescence Mediate the Association Between Childhood Learning Disabilities and Later Well-Being 

    Eloranta, Anna-Kaija; Närhi, Vesa M.; Muotka, Joona S.; Tolvanen, Asko J.; Korhonen, Elisa; Ahonen, Timo P. S.; Aro, Tuija I. (SAGE Publications, 2021)
    This follow-up study investigated the associations of childhood learning disabilities (LDs) with adult-age anxiety, depression, and unemployment. Psychosocial problems in childhood and psychiatric diagnoses and lack of ...
  • Associations Between Childhood Learning Disabilities and Adult-Age Mental Health Problems, Lack of Education, and Unemployment 

    Aro, Tuija; Eklund, Kenneth; Eloranta, Anna-Kaija; Närhi, Vesa; Korhonen, Elisa; Ahonen, Timo (Sage Publications, Inc., 2019)
    We studied the impact of diverse subtypes of learning disabilities (LD) on adult-age mental health, education, and employment by comparing the LD group (n = 430) with a matched control group without a known history of LD ...
  • Does Childhood Reading Disability or Its Continuance Into Adulthood Underlie Problems in Adult-Age Psychosocial Well-Being? : A Follow-Up Study 

    Eloranta, Anna-Kaija; Närhi, Vesa; Ahonen, Timo; Aro, Tuija (Routledge, 2019)
    This follow-up study aimed at a better understanding of the associations of reading disability (RD) with adult-age psychosocial well-being. We compared adult-age psychosocial well-being in 48 individuals (20–39 years) with ...
  • The continuity of learning disabilities : a follow-up study of nine young women with the history of dyslexia 

    Eloranta, Anna-Kaija (2006)
  • Childhood physical activity as a labor market investment 

    Kari, Jaana T.; Pehkonen, Jaakko; Tammelin, Tuija H.; Hutri‐Kähönen, Nina; Raitakari. Olli T. (Wiley, 2021)
    This study examined the role of physical activity and changes in physical activity levels during childhood in long‐term labor market outcomes. To address this important but under‐researched theme, the study utilized data ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre