Show simple item record

dc.contributor.authorSiekkinen, Taru
dc.date.accessioned2019-11-15T08:31:14Z
dc.date.available2019-11-15T08:31:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-951-39-7931-7
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66391
dc.description.abstractThis doctoral dissertation describes how the relationship between the academic profession and universities has changed, and how the global trends, particularly New Public Management (NPM), managerialism and academic capitalism, as well as other societal expectations have influenced it in Finnish higher education. Prior studies show that these global trends have had various effects on academic profession. Additionally, they have driven universities to develop as an organisation. NPM and managerialism emphasise hierarchical management structures, control, performance evaluations, and efficiency, which are commonly incompatible with professional values and practices; collegial decision-making, autonomy and trust. Higher education institutions are also expected to have more relevance in their activities. In addition, academics have started to apply entrepreneurial and commercial ways of acting in their work. The data of this study were collected in Finnish universities, and in two projects that include two sets of survey data (from fixed-term academics and middle managers) and one set of interview data (from top and middle managers). Three empirical sub-studies incorporated in this research include perspectives from reciprocal commitment in academic careers, recruitments in universities, and change and continuity in the academic profession. The results suggest that the relationship between the academic profession and universities is often tense. The academic profession is a powerful professional group that protects its traditional practices, values and autonomy. Universities have faced external pressure to develop as an organisation, and started to control their staff and monitor their performance more strictly. This has questioned the reciprocity between academics and universities by academics, standardised the university structures and processes, and emphasised the power of middle-managers in universities. The short project-based funding has also made academic careers more insecure. This study also suggests that in the new institutional frameworks, academics have adapted new roles and identities, as they have been affected by new organisational and societal expectations. New type of connected academic professionalism is emerging as professional, organisational, and societal/entrepreneurial roles, and identities are being blended in academic work.en
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin akateemisen profession ja yliopiston muuttuvaa suhdetta. Lisäksi tarkasteltiin, miten globaalit trendit kuten uusi julkisjohtaminen (New Public Management, NPM), managerialismi, akateeminen kapitalismi sekä muut erilaiset yhteiskunnalliset odotukset, kuten lisääntyvät vaatimukset tutkimuksen ja opetuksen yhteiskunnallisesta relevanssista, ovat vaikuttaneet tähän suhteeseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että nämä trendit ovat muuttaneet akateemista professiota. Ne ovat myös toimineet vahvana vaikuttimena yliopistojen sisäiselle kehittämiselle. Uusi julkisjohtaminen ja managerialismi korostavat hierarkkisia johtamisrakenteita, valvontaa, suoriutumisen arviointia ja tehokkuutta. Nämä nähdään usein olevan ristiriidassa profession toimintatapojen ja arvojen kanssa, jotka korostavat kollegiaalista päätöksentekoa, autonomiaa ja luottamusta. Akateeminen kapitalismi on lisäksi vaikuttanut siihen että akateemiset toimivat työssään soveltaen yrittäjämäisiä sekä kaupallisia toimintatapoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin suomalaisista yliopistoista kyselyjen sekä haastattelujen avulla kahdessa eri tutkimusprojektissa. Sähköisiä kyselyitä oli kaksi, joista toisessa vastaajat olivat yliopistoissa työskenteleviä määräaikaisia tutkijoita ja toisessa yliopiston keskijohtoa. Haastatteluaineisto kerättiin neljästä yliopistosta yliopiston korkeimmalta johdolta ja keskijohdolta. Tähän väitöskirjaan sisältyy kolme empiiristä artikkelia, joiden teemat liittyvät vastavuoroiseen sitoutumiseen akateemisilla urilla, rekrytointeihin yliopistoissa sekä akateemisen profession muutokseen ja jatkuvuuteen. Tutkimuksen tuloksen osoittavat, että akateemisen profession ja yliopistojen välinen suhde on usein jännitteinen. Akateeminen professio on vahva professionaalinen ryhmä, joka suojelee omia traditionaalisia toimintatapojaan, arvojaan ja autonomiaansa. Yliopistot ovat kohdanneet paineita yliopistojen ulkopuolelta kehittyäkseen organisaatioina ja ovat alkaneet valvoa työntekijöitään tarkemmin. Yliopistot ovat myös standardoineet sisäisiä rakenteitaan ja prosessejaan sekä keskijohdon valta on yliopistoissa lisääntynyt. Akateemiset kokevat työnsä usein hyvin merkitykselliseksi, mutta ovat tyytymättömiä epävarmoihin tulevaisuudennäkymiin akateemisilla urillansa. Näin ollen he ovat myös kyseenalaistaneet vastavuoroisen sitoutumisen heidän ja yliopiston välillä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto, Finnish Institute for Educational Research
dc.relation.ispartofseriesTutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheracademic professionfi
dc.subject.otheruniversitiesfi
dc.subject.otheracademic workfi
dc.subject.otherNew Public Managementfi
dc.subject.othermanagerialismfi
dc.subject.otheridentityfi
dc.titleThe changing relationship between the academic profession and universities in Finnish higher education
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-7931-7
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.numberinseries35
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Tutkimuksia [40]
    Koulutuksen tutkimuslaitoksen avoin verkkojulkaisusarja vertaisarvioiduille tutkimuksille
  • Väitöskirjat [3578]

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright