Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi
tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti
kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen.
Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksessa tarkasteltiin englannin ja saksan lukionoppikirjojen
tekstintuottamistehtäviä. Tutkimuskohteina oli tehtävissä esiintyvät genret ja miten näiden genrejen
käyttöä ohjataan, eli minkälaisia tuen (scaffolding) keinoja käytetään. Materiaalina tutkimukselle toimivat
Sanoma Pro -kustantamon oppikirjat On Track ja Plan D, sekä Otava -kustantamon oppikirjasarja
Magazin.de. Genrejen esiintymistä tarkasteltiin yleisellä tasolla, eikä tutkimuksen lähtökohtana ole verrata
kieliä toisiinsa.
Tulokset näyttävät, että genrejä esiintyy tekstintuottamistehtävissä laajasti, sillä yhteensä 20 genreä
tunnistettiin tehtävistä. Genret jaettiin kolmeen eri genreperheeseen Rosen ja Martinin (2012) jaottelun
mukaan: informoivaan, arvioivaan tai kuvainnolliseen/kertovaan genreperheeseen. Näistä selkeästi
suurimmaksi genreperheeksi nousi informoiva genreperhe. Genrejen käyttöä ohjattiin myös
monipuolisesti, vaikkakin suurta osaa tehtävistä ei tuettu kirjan avulla lainkaan. Tuki näiden tehtävien
tekemiseen tulee siis todennäköisesti opettajalta.
Genrejen ja tuen muotojen analyysin lisäksi, tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille kielten ja kustantajien
välisiä eroja.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
Tahkola, Mirjami (2015)Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ... -
Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
Hautala, Pauli (2012)Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. ... -
Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
Tikkanen, Pinja (2020)Maisterintutkielmassani selvitän, millainen kuva sarjakuvasta rakentuu suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä (2013–2016) ja Tekstitaituri (2017–2019). Tarkastelen oppikirjojen tekstiympäristöissä ... -
Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? : Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
Satokangas, Henri; Suuriniemi, Salla-Maaria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA on Helsingin yliopistossa vuosina 2019–2020 toimiva hanke, joka jakautuu kahteen osaan: materiaalihankkeeseen ja arviointi- ja tutkimushankkeeseen. Molempien ...