University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres

Thumbnail
View/Open
1.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vaittinen, Riikka
Date
2019
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen. Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksessa tarkasteltiin englannin ja saksan lukionoppikirjojen tekstintuottamistehtäviä. Tutkimuskohteina oli tehtävissä esiintyvät genret ja miten näiden genrejen käyttöä ohjataan, eli minkälaisia tuen (scaffolding) keinoja käytetään. Materiaalina tutkimukselle toimivat Sanoma Pro -kustantamon oppikirjat On Track ja Plan D, sekä Otava -kustantamon oppikirjasarja Magazin.de. Genrejen esiintymistä tarkasteltiin yleisellä tasolla, eikä tutkimuksen lähtökohtana ole verrata kieliä toisiinsa. Tulokset näyttävät, että genrejä esiintyy tekstintuottamistehtävissä laajasti, sillä yhteensä 20 genreä tunnistettiin tehtävistä. Genret jaettiin kolmeen eri genreperheeseen Rosen ja Martinin (2012) jaottelun mukaan: informoivaan, arvioivaan tai kuvainnolliseen/kertovaan genreperheeseen. Näistä selkeästi suurimmaksi genreperheeksi nousi informoiva genreperhe. Genrejen käyttöä ohjattiin myös monipuolisesti, vaikkakin suurta osaa tehtävistä ei tuettu kirjan avulla lainkaan. Tuki näiden tehtävien tekemiseen tulee siis todennäköisesti opettajalta. Genrejen ja tuen muotojen analyysin lisäksi, tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille kielten ja kustantajien välisiä eroja. ...
Keywords
tekstintuottaminen scaffolding oppikirjatutkimus oppikirjat genret saksan kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910294653

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch 

    Rentola, Sara-Miina (2017)
    Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ...
  • Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel 

    Tahkola, Mirjami (2015)
    Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ...
  • Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju 

    Hautala, Pauli (2012)
    Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. ...
  • Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri 

    Tikkanen, Pinja (2020)
    Maisterintutkielmassani selvitän, millainen kuva sarjakuvasta rakentuu suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä (2013–2016) ja Tekstitaituri (2017–2019). Tarkastelen oppikirjojen tekstiympäristöissä ...
  • Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? : Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa 

    Satokangas, Henri; Suuriniemi, Salla-Maaria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA on Helsingin yliopistossa vuosina 2019­­–2020 toimiva hanke, joka jakautuu kahteen osaan: materiaalihankkeeseen ja arviointi- ja tutkimushankkeeseen. Molempien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre