Show simple item record

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorHakamäki, Heli
dc.date.accessioned2019-10-28T09:36:40Z
dc.date.available2019-10-28T09:36:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66063
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU 2012-2020) sähköisellä verkkokyselyllä kerättyä tutkimusaineistoa. Verkkokyselyn kohderyhmänä olivat kaikki vuonna 2015 Suomessa työskentelevät konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat, yhteensä 637 henkilöä. Verkkokyselyyn vastanneiden konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien vastauksia käytettiin tämän tutkimuksen aineistona (N=368). Tutkimusaineiston analyysina oli teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa todettiin, että lapsiperheet kohtaavat arjessa eri asteisia ja eri tahoilta tulevia kuormituksia, jotka kohdentuvat ensisijaisesti lapsiperheen vanhempien jaksamiseen ja suoriutumiseen arjen tilanteissa. Tällaisia kuormitustekijöitä tutkimusaineiston mukaan ovat sekä yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset, että epätasaisesti jakautuneet taloudelliset olosuhteet. Lisäksi puutteet lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa aiheuttivat kuormitusta lapsiperheissä. Lapselle kuormitusta lisäsi lapsen asema ja eläminen erilaisissa perhemuodoissa. Tutkimus osoittaa, että konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tärkeänä tiedostaa lapsiperheiden arkeen liittyviä kuormituksia. Varhaiskasvatuksen yhteistyössä perheen kohtaaminen ja kuunteleminen edistää myös lapsen hyvinvointia arjessa.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.subject.otherKonsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja (KVEO)
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.titleKonsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910284626
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokuormitus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolapsiperheet
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysotukeminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record