dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Hakamäki, Heli | |
dc.date.accessioned | 2019-10-28T09:36:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-28T09:36:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66063 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU 2012-2020) sähköisellä verkkokyselyllä kerättyä tutkimusaineistoa. Verkkokyselyn kohderyhmänä olivat kaikki vuonna 2015 Suomessa työskentelevät konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat, yhteensä 637 henkilöä. Verkkokyselyyn vastanneiden konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien vastauksia käytettiin tämän tutkimuksen aineistona (N=368). Tutkimusaineiston analyysina oli teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa todettiin, että lapsiperheet kohtaavat arjessa eri asteisia ja eri tahoilta tulevia kuormituksia, jotka kohdentuvat ensisijaisesti lapsiperheen vanhempien jaksamiseen ja suoriutumiseen arjen tilanteissa. Tällaisia kuormitustekijöitä tutkimusaineiston mukaan ovat sekä yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset, että epätasaisesti jakautuneet taloudelliset olosuhteet. Lisäksi puutteet lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa aiheuttivat kuormitusta lapsiperheissä. Lapselle kuormitusta lisäsi lapsen asema ja eläminen erilaisissa perhemuodoissa.
Tutkimus osoittaa, että konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tärkeänä tiedostaa lapsiperheiden arkeen liittyviä kuormituksia. Varhaiskasvatuksen yhteistyössä perheen kohtaaminen ja kuunteleminen edistää myös lapsen hyvinvointia arjessa. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja (KVEO) | |
dc.subject.other | varhaiserityiskasvatus | |
dc.title | Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910284626 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kuormitus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapsiperheet | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | tukeminen | |