Recent Submissions

  • Perustaidoilla arjen osallisuutta ja hyvinvointia 

    Tammelin-Laine, Taina; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
  • Perustaitojen tukeminen ammatillisessa koulutuksessa 

    Ratia, Anna-Maria; Mölsä, Erja; Niemi, Pauliina; Oksanen, Tuuli; Seppä, Maria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien perustaitojen kirjo on hyvin laaja. On heitä, jotka pärjäävät ja omaksuvat helposti muuttuvassa yhteiskunnassa tarvittavia taitoja, mutta toisaalta on myös heitä, joiden taidot ...
  • Aikuisten maahanmuuttajien oppimisen tuen kehittäminen 

    Kemi, Kristina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Aikuisena Suomeen saapuneiden maahanmuuttajien kieli-, koulutus- ja työllistämispalvelut ovat omaleimaisia ja laaja-alaisia kysymyksiä. Erityisopettajan työssäni kohtaan paljon rajanvetoa suomen kielen taidon ja erityisen ...
  • Sanat haltuun -hanke vei lukutaitoa ammattikouluihin 

    Jäkkö, Emmi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Sanat haltuun -työpajat ovat saaneet noin 5000 huonosti lukevaa suomalaista nuorta kiinnostumaan kirjoittamisesta ja ymmärtämään lukutaidon merkityksen. Työpajat innostavat heikot lukijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. ...
  • Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi 

    Kananen, Laura (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Elämme voimakkaasti kirjallisia taitoja korostavassa yhteiskunnassa, jonka toimintaan aktiivisesti osallistuminen edellyttää monenlaista kirjallista osaamista. Mitä tämä tarkoittaa lukemiseen ja kirjoittamiseen harjaantumattoman ...
  • Finska vägar till vuxnas litteracitetsundervisning 

    Nissilä, Leena (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
  • Monet aikuiset tarvitsevat tukea perustaitojensa kehittämiseen 

    Mäkinen, Maarit; Sihvonen, Mika
    Aikuisten ongelmat perustaidoissa ovat viime aikoina herättäneet keskustelua. Suomessa arvioidaan olevan satoja tuhansia työikäisiä, joiden perustaidot eivät ole riittäviä nykyajan arjessa toimimiseksi. Muutaman vuoden ...
  • Älypuhelimet aikuisten lukutaito-oppijoiden vapaa-ajalla 

    Vaarala, Heidi; Bogdanoff, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    Aikuiset lukutaito-oppijat käyttävät älypuhelimia näppärästi ja ovat erilaisten sovellusten keskellä kuin kotonaan. Mitä nämä opiskelijat kertovat puhelimen käytöstään vapaa-ajalla? Entä miten tätä tietoa ja taitoa voisi ...
  • LUKILOKI : virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon ohjaamiseen 

    Aalto, Eija; Heikkilä, Riikka; Järvenoja, Marjaana; Kuosmanen, Merja; Lehtinen, Auli; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Luokomaa, Sanna; Mononen, Susanna; Mustonen, Sanna; Nousiainen, Tuula; Raittila, Tiia-Liina; Saario, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
    “Mukavaa, kun tässä koulutuksessa tutkimus kohtaa arjen”, tiivisti LUKILOKI-koulutuksen osallistuja kokemuksiaan. Valtakunnallisen, 1600 opettajaa tavoittavan LUKILOKI-täydennyskoulutuksen tavoitteena on tarjota ...