Oppimisvaikeudet, elämäntyytyväisyys, itsetunto ja sosiaalinen tuki - keskinäiset yhteydet ja muuntavat vaikutukset
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka 9. luokalla havaitut oppimisvaikeudet (lukivaikeus, matematiikan vaikeus, luki- ja matematiikan vaikeus) ovat yhteydessä elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon varhaisaikuisuudessa. Lisäksi tutkittiin, toimiiko itsetunto muuntavana tekijänä oppimisvaikeuksien ja elämäntyytyväisyyden välillä ja onko vaikutus erilainen eri oppimisvaikeusryhmissä. Lopuksi tarkasteltiin, onko oppimisvaikeuksien merkitys elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon erilainen riippuen nuoren kokemasta ystävien tai vanhempien tuen määrästä sekä vaikuttaako sosiaalinen tuki eri tavoin nuorilla, joilla on lukivaikeus, matematiikan vaikeus tai ei ole oppimisvaikeuksia. Tutkimus oli osa laajempaa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui seurantaan 15- sekä 20-vuotiaina osallistuneista nuorista (n = 742). Tutkittavat jaoteltiin neljään ryhmään sen mukaan, oliko heillä lukivaikeus, matematiikan vaikeus, luki- ja matematiikan vaikeus vai ei oppimisvaikeuksia. Tilastollisina menetelminä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysia. Tulokset osoittivat, että nuoret, joilla oli lukivaikeus, olivat vähemmän tyytyväisiä elämäänsä kuin nuoret muissa ryhmissä, kun taas itsetuntoon oppimisvaikeuksilla ei ollut vaikutusta. Itsetunto vaikutti elämäntyytyväisyyteen siten, että korkeampi itsetunto oli yhteydessä suurempaan elämäntyytyväisyyteen jokaisessa ryhmässä. Ystävien tuella oli positiivinen vaikutus elämäntyytyväisyyteen ja itsetuntoon nuorilla, joilla oli lukivaikeus tai ei ollut oppimisvaikeuksia. Vanhempien tuki lisäsi elämäntyytyväisyyttä kaikissa analyysissa mukana olleissa ryhmissä, kun taas itsetuntoon vanhempien tuki vaikutti ainoastaan niillä nuorilla, joilla ei ollut oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen perusteella erityisesti lukivaikeuden aiheuttamiin haasteisiin tulisi tarjota tukea lapsuuden lisäksi myös nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa. Tulosten valossa vahva itsetunto sekä sosiaalinen tuki voivat suojata oppimisvaikeuksien negatiivisilta vaikutuksilta, joten itsetunnon tukemiseen ja sosiaalisen tuen tarjoamiseen olisi syytä kiinnittää huomiota.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910144420Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..