University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Children’s needs for support and support measures in pedagogical documents of early childhood education and care

Thumbnail
View/Open
4.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Heiskanen, Noora
Date
2019

 
In educational institutions, extensive documentation is conducted in order to plan pedagogical practices and support. However, documentation is not always a neutral and harmless practice, as it has potentially far-reaching and problematic consequences. Moreover, it is a process of creating and maintaining institutional realities such as responsibilities and rights. Based on the recommendations of developing functional pedagogical documents, multi-faceted and multi-voiced information about children’s strengths, interests, and needs for support as well as specific, measurable objectives and rigorously recorded measures of support are described as vital in meeting child’s needs, along with continuous assessments. However, in practice, pedagogical documents typically problematize the child by describing the child’s need for support as an individual matter, and the role of pedagogy and professional responsibility remains weak. This research aims to provide knowledge about the functions, contents, and linguistic features of pedagogical documents in early childhood education and care (ECEC). In the inspection of the longitudinal document data (N = 312) from 108 Finnish children, the question of how well the documents meet the national regulations and research-based recommendations for drafting educationally meaningful pedagogical documents is discussed. In the analysis, Maurizio Ferraris’ theory of documentality is used to observe in what sense the documents can be seen as weak or strong in orientating ECEC practices. Moreover, the positions of children, parents, and professionals are investigated. The results illustrate that the documents are strong in problem-based descriptions of children’s needs for support and in professional dominance in planning, but weak in guiding the systematic development of pedagogy. Documents typically position children in troubled positions and label parents as informants lacking power to influence. To summarize, documents meet the recommendations and legislative requirements relatively poorly and consequently remain simple gateways to categorizing children instead of serving as cornerstones supporting their wellbeing, growth, and learning. ...
 
Pedagogisia asiakirjoja käytetään kasvatusinstituutioissa pedagogisten toimintatapojen ja tuen suunnittelun välineenä. Dokumentaatio ei ole kuitenkaan neutraali ja harmiton käytäntö, vaan sillä voi olla kauaskantoisia ja ongelmallisiakin seurauksia. Dokumentoimalla paitsi kuvataan myös tuotetaan ja ylläpidetään institutionaalista todellisuutta, kuten lasten ja aikuisten vastuita ja oikeuksia. Tutkimusperustaiset suositukset lapsen pedagogisten asiakirjojen laadinnasta korostavat monipuolisen ja moniäänisen tiedon tärkeyttä. Lapsen systemaattisen tukemisen lähtökohtana tulisi olla vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tuen tarpeet samoin kuin yksityiskohtaiset ja mitattavissa olevat tuen toteuttamisen kuvaukset sekä jatkuva tuen toimivuuden arviointi. Käytännössä pedagogiset asiakirjat saattavat kuitenkin luoda lapsesta ongelmallista kuvaa kuvaamalla tuen tarpeita ainoastaan lapsen sisäisinä ominaisuuksinaan ja jättämällä pedagogiikan ja ammattilaisten vastuun sivurooliin. Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan tietoa dokumentaation funktioista, sisällöistä ja kielellisistä piirteistä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kontekstissa. Pitkittäisen, 108 suomalaiselta lapselta kerätyn dokumenttiaineiston (N = 312) diskursiivisen tarkastelun pohjalta selvitetään, miten hyvin pedagogiset asiakirjat vastaavat kansallisia ja kansainvälisiä ohjeistuksia sekä tutkimusperustaisia suosituksia asiakirjojen laadinnasta. Lisäksi tutkitaan lapsille, huoltajille ja ammattilaisille rakentuvia positioita asiakirjoissa sekä hyödynnetään tulosten tulkinnassa Maurizio Ferrariksen (2013) dokumentalismin teoriaa (documentality theory) heikoista ja vahvoista dokumenteista. Tutkimustulosten mukaan pedagogiset asiakirjat toimivat vahvoina dokumentteina tuen tarpeiden ongelmakeskeisessä kuvaamisessa ja suunnittelun ammattilaisjohtoisuuden vahvistamisessa sekä heikkoina dokumentteina systemaattisen tuen suunnittelun takaamisessa. Lapset asemoidaan asiakirjoissa tyypillisesti haastaviksi ja huoltajat esitetään lähinnä tiedonlähteinä, joilla ei ole todellista valtaa vaikuttaa lapsen tuen suunnitteluun. Yhteenvetona todetaan, että asiakirjat vastaavat verrattain heikosti ohjeistuksia ja tutkimusperustaisia suosituksia. Tästä johtuen pedagogiset asiakirjat jäävät enemmän lasten luokittelun välineiksi kuin lapsen oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin systemaattisen tukemisen pohjaksi. ...
 
ISBN
978-951-39-7868-6
Contains publications
  • Artikkeli I: Heiskanen, N., Alasuutari, M., & Vehkakoski, T. (2018). Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. British Journal of Sociology of Education, 39 (6), 827-843. DOI: 10.1080/01425692.2018.1426443
  • Artikkeli II: Heiskanen, N., Alasuutari, M., & Vehkakoski, T. (2019). Recording Support Measures in the Sequential Pedagogical Documents of Children With Special Education Needs. Journal of Early Intervention, 41 (4), 321-339. DOI: 10.1177/1053815119854997
  • Artikkeli III: Heiskanen, Noora; Alasuutari, Maarit; Vehkakoski, Tanja (2019). Intertextual Voices of Children, Parents, and Specialists in Individual Education Plans. Scandinavian Journal of Educational Research, Early online. DOI: 10.1080/00313831.2019.1650825
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7868-6

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3035]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Recording Support Measures in the Sequential Pedagogical Documents of Children With Special Education Needs 

    Heiskanen, Noora; Alasuutari, Maarit; Vehkakoski, Tanja (Sage Publications, Inc., 2019)
    This study investigates the descriptions of support measures in the sequential pedagogical documents (individual education plans or programs and others) of children with special education needs from early childhood education ...
  • Digital Stories with Children : Examining Digital Storytelling as a Pedagogical Process in ECEC 

    Merjovaara, Olli; Nousiainen, Tuula; Turja, Leena; Isotalo, Susanna (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2020)
    Modern digital technologies have become common in educational settings of all levels. This has made the use of digital storytelling (DST) more applicable in early childhood education and care (ECEC). This paper examines ...
  • Finnish and Greek early childhood teachers’ perspectives and practices in supporting children’s autonomy 

    Koivula, Merja; Gregoriadis, Athanasios; Rautamies, Erja; Grammatikopoulos, Vasilis (Routledge, 2019)
    Kindergarten teachers from different cultural backgrounds attribute various meanings to children’s autonomy. There seems to be cultural differences in early childhood education curricula with regard to how a child’s autonomy ...
  • Parental Support and Objectively Measured Physical Activity in Children : A Yearlong Cluster-Randomized Controlled Efficacy Trial 

    Laukkanen, Arto; Pesola, Arto; Finni Juutinen, Taija; Sääkslahti, Arja (Routledge, Taylor & Francis Group, 2017)
    Purpose: We studied whether physical activity (PA) counseling for parents influenced the level of parental support of children’s PA and leisure-time PA in children of different levels of initial parental support. We ...
  • Documenting Napping: The Agentic Force of Documents and Human Action 

    Alasuutari, Maarit (Wiley-Blackwell Publishing Ltd.; National Childrens Bureau, 2015)
    The article examines the question of the agentic force of documents in institutional practices and proposes a conceptual model of the agentic relation between documentation and human actors. For this aim, it presents an ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre