dc.contributor.author | Kenttälä, Veera | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T13:28:15Z | |
dc.date.available | 2019-10-08T13:28:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-7853-2 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65789 | |
dc.description.abstract | Learning and teaching with digital technology in classrooms has provided both
challenges and opportunities for education providers and teachers for decades.
Research on technology integration in education has identified several barriers to
technology use that influence teachers’ technology integration. These barriers
include both technology related barriers and human factors that hinder or prevent
the use of technology in teaching and learning. Furthermore, lack of understanding
about the complexities of educational use contexts among the designers of learning
technologies can render some offered technological solutions unsuitable for
educational use. Moreover, the use of digital technologies in education is not
necessarily universally accepted or supported by all teachers and many teachers
remain hesitant to use technology with their students.
The need for this research stems from two observations made while
conducting technical evaluations and user testing on digital learning technologies.
Firstly, usability evaluations revealed that the assessed learning technologies
contained critical usability issues that hinder their use for teaching and learning
purposes. Secondly user testing with teachers showed that there also remain
human level barriers (e.g. attitudes and beliefs about technology and own
capabilities) that prevent the use of digital technologies for teaching and learning
purposes. This thesis addresses both sides by creating a theoretical model that aims
to bridge the gap between design and use of learning technologies. On the one hand
to provide teachers and students with technology that has been designed to suit
their needs and use contexts, and on the other hand to support teachers in finding
the courage to use technology and creating digitally oriented and meaningful
learning activities for their students.
The results of this research provide theoretically rich and practice-based
model that benefit both the design and evaluation of learning technology. Firstly,
the results can be used to evaluate and design technological solutions that address
the needs of educational use contexts. Secondly the results can also be applied and
used in the efforts to provide all teachers with the necessary support for using
Information and Communication Technology (ICT) with their students, which
ultimately benefits the students by equipping them with the skills they need to
successfully navigate the digital environments they face now and in the future. This
work also calls for practical long-term applications of the theoretical model from
the early stages of development to the implementation and use of the designed
technologies.
Keywords: Usability, Teachers, User Support, Learning Technology Design | en |
dc.description.abstract | Oppimisteknologiat ovat tarjonneet viimeisten vuosikymmenien aikana opetukseen
sekä haasteita että mahdollisuuksia. Teknologian integroimisessa oppimiseen
ja opetukseen on tunnistettu useita esteitä, jotka voivat vaikuttaa opettajien
teknologiakäytänteisiin. Teknologian käytön esteisiin kuuluu sekä teknologiaan
että ihmisiin liittyviä tekijöitä. Osa näistä haasteista kumpuaa myös oppimisteknologian
suunnittelijoiden puutteellisesta oppimiskontekstien tuntemuksesta,
minkä vuoksi osa teknologioista saattaa olla opetuskäyttöön kontekstuaalisesti
sopimattomia. Myöskään teknologian opetus- ja oppimiskäytön hyödyllisyydestä
ja tarpeellisuudesta ei ole yksimielisyyttä opettajien keskuudessa. Osa opettajista
on yhä edelleen harkitsevalla kannalla sen suhteen pitäisikö teknologiaa ylipäätään
käyttää oppilaiden opetuksessa.
Tarve tälle tutkimukselle kumpuaa kahdesta oppimissovellusten käytettävyyttä
arvioitaessa tehdystä havainnosta. Ensinnäkin tätä tutkimusta varten testatut
oppimissovellukset sisälsivät käytettävyysongelmia, jotka haittaavat niiden
opetus- ja oppimiskäyttöä. Toisekseen käyttäjätestaus opettajien kanssa osoitti, että
myös ihmistason esteet voivat vaikuttaa oppimisteknologian käyttöön mm.
asenteet ja uskomukset teknologiasta sekä omasta kyvykkyydestä vaikuttavat
opettajien valmiuteen käyttää teknologiaa opetuksessa. Tämä työ huomioi nämä
molemmat puolet ja pyrkii rakentamaan siltaa oppimisteknologian suunnittelun ja
käyttöönoton välille. Pyrkimyksenä on mahdollistaa opettajille ja oppilaille sellaisten
oppimisteknologioiden käyttö, jotka on suunniteltu opetuksen kontekstin
haasteet ja mahdollisuudet.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä oppimisteknologian
suunnittelijoiden että koulutuksen tuen tarjoan työssä. Ensinnäkin työssä esitelty
oppimisteknologian käytettävyyden arviointi viitekehys tarjoaa oppimisteknologian
kehittäjille holistisen näkökulman opetuksen kontekstiin soveltuvan teknologian
kehittämiseksi. Toisekseen tuloksia voidaan hyödyntää myös opettajien
tuen ja koulutuksen tarpeen ymmärtämisessä. Syvän tason tavoitteena työssä on
opettajia ja teknologian suunnittelua tukemalla mahdollistaa oppilaiden teknologiaa
mielekkäällä tavalla hyödyntävä oppiminen, jotta he ovat valmiita kohtaamaan
tulevaisuuden digitaalisten ympäristöjen haasteet. Tämä työ on teoreettinen
ja näin ollen sen tuloksien pidempi-aikainen tutkimus, jossa seurattaisiin oppimisteknologiaa
varhaisista kehitysvaiheista käyttöön saakka, olisi tarpeen mallin validoimiseksi
ja kehittämiseksi.
Avainsanat: Käytettävyys, Opetus, Käytön tuki, Oppimisteknologian suunnittelu | fi |
dc.relation.ispartofseries | JYU dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Kenttälä, V., Kankaanranta, M., Rousi, R., & Pänkäläinen, T. (2015). Usability challenges in digital learning solutions. In <i>Proceedings of the Frontiers in Education 2015 : Launching a New Vision in Engineering Education (pp. 192-198). IEEE.</i> <a href="https://doi.org/10.1109/FIE.2015.7344053"target="_blank"> DOI: 10.1109/FIE.2015.7344053</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Kenttälä, V., Rousi, R., & Kankaanranta, M. (2017). Towards the Learning Experience Technology Usability framework. In <i>T. Kidd, & L. R. Morris (Eds.), Handbook of Research on Instructional Systems and Educational Technology (pp. 12). IGI global.</i> <a href="https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2399-4.ch012"target="_blank"> DOI: 10.4018/978-1-5225-2399-4.ch012</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Kenttälä, V., Rousi, R., & Kankaanranta, M. (2018). Learning Experience Technology Usability Design framework. In <i>T. Bastianes (Ed.), EdMedia 2018 : Proceedings of the World Conference on Educational Media and Technology (pp. 414-423). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).</i> <a href="https://www.learntechlib.org/primary/p/184225/"target="_blank"> https://www.learntechlib.org/primary/p/184225/</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli IV:</b> Kenttälä, V., & Kankaanranta, M. (2017). Courage to learn and utilize ICT in teaching - building understanding of teachers who lack courage. In <i>T. Bastiaens, J. Dron, & S. Mishra (Eds.), E-Learn 2017 : World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (pp. 611-620). Chesapeake: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).</i> <a href="https://www.learntechlib.org/p/181236/"target="_blank"> https://www.learntechlib.org/p/181236/</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli V:</b> Kenttälä, V. & Kankaanranta, M. Building ground for flexible use of educational technology. <i>Manuscript.</i> | |
dc.title | From Design to Use - Factors of Value Creation in the Usability and Implementation of Digital Learning Technology | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-7853-2 | |