Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKos­ki­maa, Rai­ne
dc.contributor.authorPakarinen, Lotta
dc.date.accessioned2019-10-07T08:36:03Z
dc.date.available2019-10-07T08:36:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65743
dc.description.abstractKulttuuriympäristöt ovat monipuolinen kokonaisuus ja ne voivat olla yksittäisiä kohteita tai koostua monista kulttuuriympäristöistä. Eräs alueellinen kokonaisuus on Keski-Suomen kulttuuriympäristö, joka kattaa Keski-Suomen alueelle tyypilliset rakennetut ympäristöt, kulttuurimaisema-alueet sekä muut kulttuuriympäristön määritelmän mukaiset kohteet. Keski-Suomen kulttuuriympäristön suojeleminen, kehittäminen sekä kokeminen voidaan nähdä olevan kaikkien yhteinen asia. Keski-Suomen alueelle on myös määritelty keskisuomalaiset toimijat, joiden tehtävänä on kulttuuriympäristötyöhön liittyvän ylläpidon, kehityksen ja käytön suunnittelu sekä toteutus. Vaikka Keski-Suomen kulttuuriympäristö ei ole itsessään taho tai organisaatio, muodostuu sille kuitenkin aineettomasta olemuksestaan huolimatta imago. Tähän imagoon ja sen tavoitteelliseen kehittämiseen liittyy myös paljon potentiaalia esimerkiksi Keski-Suomen alueen markkinoinnin ja vetovoimaisuuden kannalta. Tässä tutkielmassa Keski-Suomen kulttuuriympäristölle muodostuvaa mediavälitteistä imagoa tarkastellaan semioottisen analyysin avulla hyödyntäen Roland Barthesin määrittelemää merkityksen muodostumista kuvaavaa mallia. Aineistona käytetään keskisuomalaisten toimijoiden sosiaalisen median julkaisuja sekä sanomalehti Keskisuomalaisen uutisia. Keski-Suomen kulttuuriympäristöön liittyvää imagotyötä on vielä mahdollista kehittää esimerkiksi määrittelemällä imagotyön tavoitteet ja yhtenäistämällä toimintatapoja. Nykyisellä toiminnalla saavutetussa kulttuuriympäristön mediavälitteisessä imagossa korostuvat mielikuvat yhteisöllisyydestä ja yhdessä tekemisen merkityksestä. Havainnot nykyisestä imagosta yhdistettynä MAKU-ryhmän Toimintasuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ja visioihin muodostavat hyvän pohjan tulevaisuuden imagotyölle.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherBarthesin malli
dc.subject.otherimagotyö
dc.titleKeski-Suomen kulttuuriympäristön mediavälitteinen imago
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910074325
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi318
dc.subject.ysokulttuuriympäristö
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosemiotiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot