Oppilaiden osallistumista ja fyysistä aktiivisuutta edistävä liikunnanopetus perusopetuksen heterogeenisessa oppilasryhmässä
Julkaistu sarjassa
JYU dissertationsTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
Purpose: The purpose of this study was to examine pupils’ participation and physical activity, and teachers' behavior in heterogeneous, primary-school physical education classes. Methods: The study was a mixed-methods research case study. Its participants included a large third grade class (28 pupils) taught by a female class teacher and a small class of 11 seventh grade pupils taught by a male physical education teacher. The groups were selected using appropriate selection. Both groups were comprised of pupils with excellent learning abilities and learners who needed support. The research data was collected by observing physical education classes for several weeks. The classes were videotaped with two cameras. Pupils and teachers filled out a feedback form after every lesson. The teachers and seventh grade pupils were also interviewed. The research data were analyzed by using systematic observation and qualitative content analysis. Results: The results indicated that the pupils participated in physical education largely in accordance with the objectives of the lessons. However, this high degree of participation did not directly correlate with the high level of physical activity in the pupils. The teachers’ personal interactions with individual pupils, and support of pupils’ initiative proved to be important factors in preventing non-attendance and misbehavior in the PE classes. The results indicated that the groups’ size were related to the teacher's ability to meet students individually. A variety of different methods were found to promote pupils’ participation and physical activity in the heterogeneous groups. These methods can be divided into five main categories: individualizing instructional communication, modifying the physical learning environment, adapting the content of exercises, having a flexible the lesson plan, and supporting the pupils’ involvement. The results of the study confirmed the theoretical notion of physical education as an ecological and didactic system. However, contrary to ecological theory, the initiative of a pupil proved to be more of a stimulant than a preventative factor in studying physical education.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7851-8ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [748]
- Väitöskirjat [3429]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
Oppilasjohtoiset työtavat edistävät osallistumista ja fyysistä aktiivisuutta liikuntatunneilla
Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020) -
"Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta
Korolainen, Tom; Saastamoinen, Tuomas (2016)Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. ... -
Valtti-ohjelma lisäsi erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta ja liikunnan harrastamista
Skantz, Heidi (2017)Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähäisempää kuin vammattomilla lapsilla ja nuorilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Valtti-ohjelman vaikutuksia 6–23-vuotiaiden erityislasten ... -
Lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta edistävään kerhotoimintaan liittyvä yhteistyö eri toimijoiden kuvaamana
Anttilainen, Julia (2016)Anttilainen, J. 2015. Lasten ja nuorten kerhotoimintaan liittyvä yhteistyö eri toimijoiden kuvaamana. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma, 59s., 2 liitettä. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.