Show simple item record

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorKosonen, Annamari
dc.date.accessioned2019-09-16T05:34:52Z
dc.date.available2019-09-16T05:34:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65516
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogitekstit muodostavat tarinallisen kokonaisuuden, jossa bloggaaja luotaa arkisten tuokiokuvien kautta kasvatusfilosofiaansa ja oppimiskäsitystään sekä luo katsauksen työuransa eri vaiheisiin valottaen samalla myös koululaitoksen muutosta viime vuosikymmeninä. Yksittäisen opetustilanteen kuvaileminen syvenee useissa teksteissä laajemman ilmiön pohdinnoiksi. Tällöin arkista työtä reflektoimalla tapahtuu informaalia oppimista, jossa työstetään opettajuuteen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia. Blogin kirjoittamisen voikin nähdä informaalisen oppimisen ja ammatillisen kasvun välineenä. Toisaalta bloggaaja työskenteli opettajana viimeistä vuottaan, joten kirjoitusprosessin voi mieltää myös jäähyväisinä työuralle ja eräänlaisen ammatillisen testamentin jättämisenä. Blogin voi käsittää myös opettajayhteisön vertaismentoroinnin foorumina, jossa lukijoilla on mahdollisuus työstää omaa ammattitaitoaan toisen opettajan reflektioprosessia seuraamalla. Kirjoittaja näyttäytyy tällöin kehittäjäopettajana, joka jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan toisille sekä nostaa työhön liittyviä haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja keskustelun piiriin.fi
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201909164162
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoitsereflektio
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record