dc.contributor.advisor | Hanka, Heikki | |
dc.contributor.author | Ronkainen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2019-08-29T10:10:29Z | |
dc.date.available | 2019-08-29T10:10:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65366 | |
dc.description.abstract | Tässä maisterintutkielmassa käsitellään suomalaisia ihmeitä tekeviä ikoneja. Näitä ovat Konevitsan Jumalanäiti, Valamon Jumalanäiti, Suloisesti suuteleva Jumalanäiti, Jerusalemin Jumalanäiti, Jumalanäidin Akatistos ja Kozelštšinan Jumalanäiti. Ne ovat kirkon hengellisiä aarteita.
Ikonilla tarkoitan kulttikuvaa, joka kuuluu ortodoksiseen uskontoon. Ikoni on pyhiksi koetuista asioista kertova kuva, jota ortodoksit käyttävät uskonnollisissa yhteyksissä. Ikoni ei ole tällöin ainoastaan tavallinen taide-esine, vaan sitä käytetään uskonnon harjoittamiseen osana ortodoksista Jumalanpalveluselämää. Pyhät kuvat ja niiden kunnioittaminen ovat osa kristillistä traditiota ja ikonia pidetään merkkinä, joka symboloi Jumalan läsnäoloa. Ikonien tekijöitä ei yleensä tiedetä.
Ihmeitä tekevällä ikonilla tarkoitan ikonia, jonka ortodoksinen kirkko on virallisesti määritellyt ihmeitä tekeväksi. Syynä tähän on tällöin se, että ikoniin liittyy jotain, minkä on katsottu täyttävän ihmeen määritelmät. Kyseessä voi olla esimerkiksi parantumisihme tai selviäminen sodasta tai muusta vaarallisesta tilanteesta. Näitä ihmeitä on pyritty kuvaamaan ikonin kuvakielessä.
Ihmekertomukset kuuluvat kaikkiin uskontoihin ja ihmeeksi kutsutaan usein jotain tavallisuudesta poikkeavaa tilannetta, jonka aiheuttajana pidetään jumalallista armoa. Ihme edellyttää jo määritelmänsä mukaan Jumalan tai jonkin jumalallisen voiman vaikutusta, joten siitä ei voi keskustella ilman suhdetta uskontoon. Ihmeitä tekeviä ikoneja on ympäri ortodoksista maailmaa ja varovainen arvio on, että niitä on noin kymmenen tuhatta. Ikonit ovat asemaansa vakiintunut universaali ilmiö, jolla on pitkä historia, eikä niitä voi irrottaa kristinuskon kokonaisuudesta. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ihmeitä tekevät ikonit | |
dc.subject.other | Valamon luostari | |
dc.subject.other | Lintulan luostari | |
dc.subject.other | Uspenskin katedraali | |
dc.subject.other | Suomen ortodoksinen kirkkomuseo | |
dc.title | Suomalaiset ihmeitä tekevät ikonit | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201908293972 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | ortodoksisuus | |
dc.subject.yso | ikonit | |
dc.subject.yso | ihmeet | |
dc.subject.yso | ikonitaide | |
dc.subject.yso | ikonimaalaus | |
dc.subject.yso | ortodoksinen kirkko | |
dc.subject.yso | ikonimaalarit | |
dc.subject.yso | luostarit | |
dc.subject.yso | kirkkomuseot | |
dc.subject.yso | ikonostaasit | |
dc.subject.yso | ortodoksit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |