Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien arvonluonti terveydenhuollossa

Abstract
Terveydenhuollossa kerätään suuria määriä erilaista dataa, jota ei kuitenkaan hyödynnetä riittävästi päätöksenteon ja kehittämisen pohjana. Ratkaisuksi tähän on ehdotettu liiketoimintatiedon hallintajärjestelmiä (Business Intelligence Systems, BIS). Nämä (Business Intelligence, BI) järjestelmät voivat parhaimmillaan luoda moninaista arvoa organisaatioissa. Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on tarkastella ja kuvata BI-järjestelmien arvonluontia terveydenhuollossa. Arvonluontia tarkastellaan sen ilmenemismuotojen sekä BI-järjestelmien syiden, tarpeiden ja haasteiden näkökulmasta. Taustaosassa tarkastellaan tutkimuskirjallisuuden pohjalta, miten BI-järjestelmiä on määritelty, analysoitu ja hyödynnetty yleisesti ja erityisesti terveydenhuollossa. BI-järjestelmät määritellään tässä laajaksi valikoimaksi teknologioita, sovelluksia ja prosesseja, joita käytetään ensisijaisesti reaaliaikaiseen datan keräämiseen, varastointiin, analysointiin ja raportointiin. Tutkimusongelmat ovat: 1) Millaisia liiketoimintatiedon hallintajärjestelmäkokonaisuuksia (tapauksia) voidaan tunnistaa terveydenhuollossa? 2) Millaisia arvonluonnin ilmenemismuotoja liiketoimintatiedon hallintajärjestelmät tarjoavat terveydenhuollossa? 3) Millaisia tarpeita nähdään liiketoimintatiedon hallintajärjestelmille terveydenhuollossa? 4) Millaisia tapauskohtaisia eroja nähdään liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien koetuissa tarpeissa terveydenhuollossa? Tutkimusstrategiana käytettiin monitapaustutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 BI-järjestelmien kehittäjää ja/tai käyttäjää, joilla oli kokemusta terveydenhuollon järjestelmistä. Tuloksina tehtiin kuvaukset kymmenestä tapauksesta. Niistä tehtiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että BI-järjestelmien tarjoama arvo oli moninaista. Tärkeimmät arvonluonnin ilmenemismuodot olivat päätöksenteon laadun ja organisaation talouden ja suorituskyvyn paraneminen sekä potilaalle/asiakkaalle syntyvä arvo. Myös tiedon parempi hyödyntäminen, toiminnallisen tehokkuuden paraneminen ja järjestelmien integraatio nähtiin arvonluonnin muotoina. Suurimmat syyt BI-järjestelmän hankinnalle olivat aiempien järjestelmien prosessien automaation puute ja järjestelmän toimintojen riittämättömyys. Käyttäjillä korostuivat käytettävyyden ja kehittäjillä tekniset haasteet. Tulokset ovat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa. Tutkimuksen luotettavuutta arvioidaan seikkaperäisesti ja esitetään käytännön johtopäätöksiä sekä jatkotutkimuksen aiheita.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908233894Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share