The role of internationalization consultancy in SME internationalization

Abstract
Pk-yritykset kohtaavat paljon erilaisia haasteita ja esteitä kansainvälistymisessään johtuen mm. niiden erilaisesta tilanteesta, taustoista, yritysjohdosta, koosta, resursseista ja kyvykkyyksistä. Yritysten ulkopuolista kansainvälistymistukea on tarjonnut pk-yrityksille perinteisesti valtion eri instanssit etenkin rahoituksen muodossa, mutta 2000-luvulla on syntynyt myös muita tukimuotoja, kuten erilaiset pk-yritysten kansainvälistymisohjelmat ja pk-yrityksille suunnattu kansainvälistymisen konsultointi. Tässä tutkielmassa haastateltiin 11 erilaista pk-yritystä, ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen selvitettiin, mikä on ulkopuolisen tuen, varsinkin kansainvälistymisen konsultoinnin rooli pk-yritysten kansainvälistymisessä. Lisäksi haluttiin tietää, eroaako tuo rooli jotenkin pk-yritysten eri tyyppien ja niiden kohtaamien esteiden mukaisesti. Tutkielmassa vertailtiin pitkälle kansainvälistyneitä yrityksiä vähemmän kansainvälistyneisiin yrityksiin. Tulokset paljastivat, että kansainvälistymisen konsultointi voi nopeuttaa pk-yritysten kansainvälistymistä pienentämällä merkittävästi niiden kokemia kansainvälistymisen esteitä etenkin kansainvälistymiseen vaadittavaan tietoon ja suhteisiin, sekä yritysjohdosta johtuviin esteisiin liittyen. Pk-yritykset voivat paikata sisäisiä puutteitaan kansainvälistymisessä ja pienentää kokemaansa kansainvälistymiseen liittyvää riskiä ostamalla ulkopuolisia palveluja ja kokemusta kansainvälistymisen konsulteilta. Tulokset pätevät ainakin perinteisiin, hitaasti kansainvälistyviin pk-yrityksiin (ns. Uppsala-mallin yritykset), sekä pk-yrityksiin, jotka ovat kokeneet hiljattain merkittävän kansainvälistymisen laukaisevan muutoksen (ns. born again global - yritykset). Erityisesti tutkimuksessa mukana olleet born again global – perheyritykset hyötyivät kansainvälistymisen konsultoinnin tuesta. Kansainvälistymisen konsultoinnin havaittiin olevan hyvin verkottunut muihin ulkopuolisen tuen muotoihin, mm. valtiollisen tuen instansseihin ja kansainvälistymisohjelmiin. Yhdessä näiden ulkopuolisten tukimuotojen nähtiin tutkimuksen perusteella olevan pk-yrityksille tehokas alusta, josta ponnistaa kansainvälisille markkinoille. Tulosten perusteella pk-yrityksiä kannustetaan etsimään ja käyttämään ulkopuolista apua kansainvälistymiseen, ja ulkopuolisen avun tarjoajia jatkamaan selvästi tarpeellisten palvelujen kehittämistä.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share