Show simple item record

dc.contributor.advisorKyppö, Jorma
dc.contributor.advisorSilvennoinen, Johanna
dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.authorNoponen, Sampo
dc.date.accessioned2019-07-11T09:27:44Z
dc.date.available2019-07-11T09:27:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65031
dc.description.abstractTässä työssä tarkastellaan yksittäisen verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehityskulkua lyhyellä aikavälillä sekä käyttöliittymän siirtymien vaikutusta kokemukseen. Riippuen käyttäjän ja vuorovaikutustilanteen ajallisesta etäisyydestä toisiinsa, yksittäinen käyttäjäkokemus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: 1.) ennen vuorovaikutusta, 2.) vuorovaikutuksen aikana sekä 3.) vuorovaikutuksen jälkeiseen vaiheeseen, jolloin jäljellä on vain muisto. Kokemisen aikana koetut tunteet määrittävät pitkälti sen minkälainen muisto kokemuksesta jää. Muistot eivät kuitenkaan ole aina yhdenmukaisia sen kanssa mitä todella tapahtui. Tästä seurauksena ihmiset voivat tehdä kokemuksista epäjohdonmukaisia arvioita tai päätöksiä. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että tällaiset muiston vääristymät voivat johtua sekvensointiefekteistä: toiset hetket vaikuttavat takautuviin arviointeihin muita enemmän. Näistä syistä johtuen, tässä tutkielmassa tarkasteltiin kuinka yhdenmukaisia käyttäjien takautuvat verkkosivun käyttäjäkokemuksen hedoniset arvioinnit ovat suhteessa reaaliaikaisiin arviointeihin. Tutkittiin, kuinka paljon sekvensointiefektit, kuten peak-end efekti, vaikuttavat takautuviin arviointeihin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi animoitujen siirtymien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Viime vuosina animoituja siirtymiä on enemmissä määrin käytetty käyttöliittymissä pehmentämään käyttöliittymän tilojen muutoksia. Tästä huolimatta animoitujen siirtymien vaikutusta käyttäjän mieltymyksiin ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimus suoritettiin empiirisesti käyttäjäkokeilla, joissa osallistujat käyttivät verkkosivua sekä arvioivat kokemuksiaan. Tulokset osoittivat, että huolimatta pienistä eroista, takautuvat kokonaisarvioinnit olivat pääasiassa yhdenmukaisia reaaliaikaisten arviointien kanssa. Muistot täten noudattivat kokemusta. Lisäksi kokemuksen huippukohta ja loppukohta korreloivat vahvasti takautuvien arviointien kanssa. Kuitenkaan animoitujen siirtymien vaikutus käyttäjäkokemukseen ei ollut merkittävä. Tuloksien syitä analysoidaan, ja aiheita jatkotutkimukselle tarjotaan.fi
dc.description.abstractThis study explores the progression of single user experience over a short-term period in the context of websites. Depending on temporal distance between user and event of interaction, user experience can be divided into three phases: before, during and after interaction. Momentary emotions of pleasure and pain experienced during interaction largely determine the memory of user experience. Memories, however, do not always correspond with actual experience, and consequently people can form judgements and decisions that do not reflect their experience. Such memory biases might originate from sequencing effects: certain moments of an episode are more impactful to formation of retrospective evaluations than others. Due to the above reasons, this thesis examined how consistent hedonic retrospective website user experience evaluations tends to be with real-time evaluations. Thesis investigated influence of certain sequencing effects, such as peak-end effect, on retrospective evaluations. In recent years, practitioners have been increasingly interested in utilising animated transitions into interfaces. Yet there is scant research addressing how they influence user preferences. Therefore, this study additionally explored influence of animated transitions on user experience. Results were acquired with empirical user experiments where participants interacted with a website and quantitatively evaluated their experience. As it turned out, retrospective evaluations were mainly consistent with real-time evaluations, despite minor differences. Thus, it can be inferred that memory was consistent with actual experience. Strong peak-end, and recency effects were found, alt-hough effect size decreased in time. Lastly, animated transitions did not influence user experience. Explanations for these results are considered and future research possibilities are proposed.en
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherhedoninen arviointi
dc.subject.othersekvensointiefektit
dc.subject.otheranimoidut siirtymät
dc.titleAre memories consistent with experience? : exploring temporal aspects of hedonic website UX
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907113614
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosekvensointi
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysoWWW-sivustot
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokäyttäjätutkimus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysosequencing
dc.subject.ysoplanning and design
dc.subject.ysowebsites
dc.subject.ysouser experience
dc.subject.ysointeraction
dc.subject.ysouser study
dc.subject.ysoexperiences (knowledge)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record