Show simple item record

dc.contributor.advisorBonsdorff von, Pauline
dc.contributor.authorHuolman, Minna
dc.date.accessioned2019-06-27T10:33:44Z
dc.date.available2019-06-27T10:33:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64878
dc.description.abstractTutkielma on tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on tutkia lasten omia kokemuksia kuvataideharrastuksestaan. Tutkielma on luonteeltaan lapsilähtöinen. Tutkielmassa on haastateltu kuvataidekoulussa opiskelevia 10-vuotiaita lapsia syksyllä 2005 ja samoja lapsia 12 vuotta myöhemmin 22-vuotiaina. Lisäksi on haastateltu kuvataidekoulun opettajaa. Hänen kanssaan on mietitty syitä, miksi lapsi harrastaa kuvataiteita. Haastatteluissa on keskitytty kartoittamaan, mitä lapset sanovat harrastuksestaan ja mitä nuoret muistavat harrastuksen merkinneen lapsuudessaan. Haastatteluista on myös kerätty tietoa siitä, mikä voisi olla vaikuttavana tekijänä harrastuksen aloittamiseen. Tutkielmassa on myös purettu auki sekä yleisen että laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Lisäksi on keskitytty tarkastelemaan Jyväskylän kuvataidekoulun opetussuunnitelmia vuodelta 2005. Tarkastelun tarkoituksena on selvittää, millä tavalla lasten puheissa kuuluu opetussuunnitelmien asettamat tavoitteet kuvataideopetukselle. Tutkielmassa tutkimusmenetelmänä on käytetty lomakehaastattelua ja teemahaastattelua. Tutkielma kuuluu narratiivisen tutkimuksen kenttään. Haastatteluja analysoidaan kertomuksina, jotka on rakennettu haastattelijan ja haastateltavan välisessä vuorovaikutuksessa. Haastattelujen lisäksi aineiston apuna on käytetty tutkijan omia havaintoja hänen toimiessaan apuopettajana kuvataidekoulun ryhmässä.fi
dc.format.extent86
dc.language.isofi
dc.subject.othernarratiivinen tutkimus
dc.subject.otherlapsuudentutkimus
dc.subject.otherkuvataideopetus
dc.title"Se on vaan niin kivaa" : kuvataideharrastuksen merkityksestä lapselle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906273481
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysokuvataidekoulut
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokuvataidekasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record