Yhteiskuntavastuu verkostoyhteiskunnassa : case: Nokia Bridge Salon seudulla.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka Nokian yhteiskuntavastuuohjelma Nokia Bridge on sosioekonomisella tasolla vaikuttanut Nokian julkishallinnollisiin sidosryhmiin Salon seudulla. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tutkimus kiinnittää huomiota Salon seudun äkilliseen rakennemuutokseen ja Nokian asemaan Salon seudun julkishallinnollisessa verkostossa. Tutkimuksen aineistona on käytetty Nokian vuosi- ja vastuuraportteja vuosilta 2011–2013.
Tutkimuksen pääteorioina yhdistyvät Manuel Castellsin verkostoyhteiskuntateoria ja John Elkingtonin triple-bottom-line-yhteiskuntavastuuteoria ja tutkimus keskittyy operoimaan triple-bottom-line-teorian taloudellisten ja sosiaalisten tekijöiden välisellä ruhjevyöhykkeellä. Tutkimuksessa on esitelty laajalti myös yleistä yhteiskuntavastuun teoreettista keskustelua.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan havaita, ettei Nokia Bridge -ohjelma ole tutkimuksen havaintojakson aikana (2008–2017) kyennyt auttamaan Saloa nousemaan äkillistä rakennemuutosta edeltävän aikakauden työllisyys- ja/tai talouslukuihin ja Nokia Bridge -ohjelmalla ei voida todeta olleen suurta vaikutusta Salon työllisyys- tai talouslukuihin merkittävistä operationaalisista toimista huolimatta.
Tutkimus alkaa verkoston ja verkostoyhteiskunnan määrittelemisellä sekä yhteiskuntavastuun teoriakenttään tutustumisella. Tämän jälkeen tutkimuksessa esitellään Nokia Oyj:n toimintaa yleisesti ja Salon alueen perspektiivissä. Menetelmäosioon keskittyvän luvun jälkeen tutkimuksessa seuraa analyysiosio, jonka jälkeen viimeisessä, johtopäätösluvussa, keskitytään tarkastelemaan tutkimuksen tuloksia ja havainnoimaan tutkimuksen kannalta relevanttia laajempaa yhteiskunnallista keskustelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestintä yhteiskuntavastuun kentällä : case-tutkimus neljästä suomalaisesta pörssiyrityksestä
Kantola, Miia (2012)Yritysetiikka ja yhteiskuntavastuu ovat yhä enenevässä määrin ajankohtaisia teemoja nykyajan viestinnän tutkimuksessa, vaikka kolme vuosikymmentä sitten epäiltiin niiden olevan laskevia tutkimustrendejä. Yhteiskuntavastuu ... -
CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports
Olkoniemi, Antti-Matti (2017)Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, ... -
Yrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta
Viljanen, Soilikki (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat ... -
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Suomalaisten yritysten ja kansalaisjärjestöjen odotuksia yhteiskuntavastuusta ja organisaatioiden välisistä yhteistyösuhteista
Alakärppä, Vesa (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, mitä yleisesti aikaisemmissa tutkimuksissa monimutkaiseksi ja kiistanalaiseksi käsitteeksi luonnehdittu yhteiskuntavastuun käsite tarkoittaa tutkimukseen osallistuneille suomalaisille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.